Spis treści
Kamerka nie działa w Windows 10 i komunikatorach do rozmów wideo? Programy do nagrywania jej nie wykrywają? Pokazujemy wiele przyczyn problemów z kamerką internetową w Windows 10 i uczymy, jak je rozwiązać.
Kamerka internetowa w komputerze stacjonarnym lub laptopie potrafi przysporzyć sporo problemów. Wydaje nam się, że wszystko powinno działać, ale przy próbie nagrania filmu lub nawiązania rozmowy wideo okazuje się, że nie ma obrazu lub kamerka nie jest w ogóle wykrywana w systemie.
Wpływ na kamerkę internetową ma bardzo wiele opcji. Mogła ona zostać wyłączona w oprogramowaniu układowym (BIOS / UEFI) laptopa lub w menedżerze urządzeń. Być może sterowniki zostały odinstalowane lub uszkodzone, przez co kamerka nie może poprawnie działać. Niektóre programy mogą nie wykrywać kamerki, gdyż czasem wymagają od użytkownika, aby ten ręcznie wskazał urządzenie do przechwytywania wideo.
Wyżej wymienione sytuacje to tylko część problemów, które mogą pojawić się przy próbie skorzystania z kamerki. Żeby tego było mało najnowszy Windows 10 ma rozbudowane ustawienia prywatności, które domyślnie mogą blokować aplikacjom dostęp do kamerki, aby chronić użytkownika. Poniżej przeanalizowaliśmy różne scenariusze, które często występują u użytkowników mających problem z kamerką internetową. Sprawdź wszystkie poniższe metody samodzielnie zanim wykonasz poważniejsze kroki (takie jak oddanie laptopa do serwisu).
1. Sprawdź połączenie USB i „zasłonkę” kamerki internetowej
Najpierw zacznijmy od absolutnych podstaw. Jeśli masz kamerkę internetową podłączaną zewnętrznie przez port USB, to upewnij się, że kabel jest prawidłowo podłączony. Odłącz i podłącz kamerkę ponownie, spróbuj także skorzystać z innego portu USB. W większości kamerek prawidłowe podłączenie powinno zostać zasygnalizowane zieloną diodą na urządzeniu.
Jeśli kamerka jest wbudowana w laptopa, to sprawdź, czy nie jest ona niczym zasłonięta. Z pewnością wiesz, że wiele osób zakleja kamerkę internetową kawałkiem papieru lub taśmy z obawy o naruszanie prywatności np. przez różnego rodzaju wirusy, trojany i inne szkodliwe oprogramowanie. Z tego powodu producenci laptopów zaczęli umieszczać na obiektywie kamery niewielkie zasuwki, którymi w estetyczny sposób możemy przysłonić kamerkę internetową- sprawdź, czy twój laptop nie ma takiej opcji.
2. Sprawdź ustawienia prywatności w Windows 10
Aktualizacja dla Windows 10 z Kwietnia 2018 r. wprowadziła nowe ustawienia prywatności, które potrafią blokować aplikacjom dostęp do mikrofonu czy kamery. Ustawienia te sprawiły, że wiele osób ma problemy z rozmowami głosowymi lub wideo w programach typu Skype czy Discord, gdyż system blokuje im dostęp do urządzeń komunikacyjnych.
Wysuń menu Start, a następnie kliknij w ikonę z kołem zębatym, by wejść do ustawień. W nowym oknie ustawień udaj się do zakładki „Prywatność”. Po przejściu do tego menu, wybierz z paska bocznego zakładkę „Kamera”.
W tym miejscu możesz dostosować, czy system i aplikacje mają mieć dostęp do kamerki internetowej. Przede wszystkim upewnij się, że w sekcji „Zezwalaj na dostęp do kamery na tym urządzeniu” wyświetla się wartość „Dostęp do kamery tego urządzenia jest włączony”.
Jeśli tak nie jest i wyświetla się komunikat, że dostęp jest wyłączony, to trzeba to zmienić. W tym celu kliknij w przycisk „Zmień” i przesuń suwak do pozycji włączonej.
Spójrz też na sekcję poniżej, która kontroluje dostęp do kamery przez aplikacje. Tu również upewnij się, że zaznaczone jest pole „Zezwalaj aplikacjom na dostęp do twojej kamery”.
Poniżej tego pola znajdziesz listę wszystkich aplikacji w systemie, które mogą prosić o dostęp do kamerki internetowej. Upewnij się, że program, z którego korzystasz do prowadzenia rozmów lub nagrywania wideo jest na tej liście zaznaczony jako upoważniony do korzystania z kamery. Bez tego program nie będzie mógł użyć kamerki!
3. Sprawdź ustawienia programu, w którym chcesz użyć kamerki
Kolejną rzeczą, którą warto sprawdzić, są ustawienia programu, z którego korzystamy do nagrywania obrazu lub prowadzenia rozmów wideo. Zazwyczaj mają one możliwość wybrania, z którego urządzenia do przechwytywania obrazu chcemy korzystać. Pokażemy to na przykładzie programu Skype.
Uruchom Skype, a następnie kliknij w przycisk z trzema kropkami i wybierz „Ustawienia”. W ustawieniach udaj się do zakładki „Obraz i dźwięk”.
W tym miejscu możesz wybrać urządzenie do przechwytywania obrazu i dźwięku, czyli kamerkę i mikrofon. Upewnij się, że w sekcji „Kamera” wybrane jest odpowiednie urządzenie. Możesz kliknąć w górnym prawym rogu okna i rozwinąć listę dostępnych urządzeń. Być może masz w systemie zainstalowaną wirtualną kamerkę lub inne urządzenie wirtualne, rozpoznawane jako sprzęt do przechwytywania obrazu, przez co we wszelkich programach do nagrywania czy komunikowania się są wprowadzone złe ustawienia.
Upewnij się, że jest tu wybrana odpowiednia kamera. W podobny sposób możesz przejrzeć ustawienia innych programów wykorzystujących kamerkę (np. Discord) i sprawdzić, które dokładnie urządzenie jest ustawione jako źródło obrazu.
4. Sprawdź, czy kamerka nie jest wyłączona w Panelu sterowania
Pokazywaliśmy kiedyś, jak wyłączyć kamerkę internetową w Windowsie. Wiele osób korzysta z tego rozwiązania, aby trwale wyłączyć kamerkę bez potrzeby jej „zaklejania”. Jeśli kiedyś to zrobiłeś/-aś, to teraz musisz ponownie włączyć kamerę, aby z niej korzystać. Zobaczmy, jak sprawdzić, czy kamerka jest wyłączona w ten sposób i jak ją ponownie uruchomić.
Wejdź do menu Start i wyszukaj opcji „Panel sterowania”, a następnie ją uruchom. Po wejściu do Panelu sterowania udaj się do zakładki „Sprzęt i dźwięk > Urządzenia i drukarki > Menedżer urządzeń”.
Pojawi się nowe okienko Menedżera urządzeń. Znajdź w tym miejscu zakładkę „Urządzenia do obrazowania” i rozwiń ją. Na liście powinna pojawić się twoja kamerka internetowa. Kliknij w nią prawym przyciskiem myszy.
Jeśli jest dostępna opcja „Wyłącz”, to znaczy, że kamerka działa prawidłowo i nie musisz nic robić. Jeśli jednak wyświetla się opcja „Włącz”, to znaczy, że kamera do tej pory była wyłączona – kliknij więc w przycisk „Włącz”, aby ją ponownie aktywować.
5. Kamera nie wyświetla się w Panelu sterowania? Zobacz, czy nie jest wyłączona w UEFI/BIOS-ie
Laptopy wyposażone we wbudowaną kamerkę internetową mają często opcję, która pozwala włączać lub wyłączać ją za pomocą oprogramowana układowego UEFI/BIOS. Jeśli kamerkę wyłączymy w ten sposób, to nie wyświetli się ona nigdzie w systemie.
Aby to sprawdzić, musisz wejść do oprogramowania układowego. W tym celu wysuń menu Start w Windows 10, a następnie wciśnij i przytrzymaj klawisz Shift. Cały czas trzymając Shift kliknij w przycisk z ikoną zasilania w menu Start i wybierz opcję „Uruchom ponownie”.
Pojawią się zaawansowane opcje uruchamiania. Wybierz w tym miejscu kolejno „Rozwiąż problemy > Opcje zaawansowane > Ustawienia oprogramowania układowego UEFI”. Po wybraniu tej opcji potwierdź ponownie uruchomienie komputera.
Laptop się zrestartuje i zostaniemy przeniesieni do ustawień UEFI/BIOS. Niestety, w zależności od producenta wygląd tych ustawień może się różnić, więc ciężko podać dokładne instrukcje. Przeszukaj wszystkie opcje, wyszukując zakładki typu „Integrated peripherals” (Urządzenia zintegrowane) lub „I/O Port Access”.
Jeśli taka zakładka jest, to wejdź w jej szczegóły. W tym miejscu powinny wyświetlić się urządzenia, które można włączyć lub wyłączyć. Znajdź na liście opcję „Integrated camera” lub „Integrated webcam” bądź „CMOS Camera” i upewnij się, że wybrana jest opcja „Enabled”(Włączone).
Po włączeniu kamerki przejdź do ekranu głównego UEFI/BIOS-u i wybierz opcję „Save changes and reboot” (Zapisz zmiany i uruchom ponownie). Teraz kamerka powinna prawidłowo działać.
6. Zainstaluj ponownie sterowniki do swojej kamerki internetowej
Możliwe jest, że w wyniku np. przeinstalowania lub zaktualizowania systemu utraciliśmy sterowniki do swojej kamerki internetowej. W takiej sytuacji należy je ponownie pobrać i zainstalować. Jak to zrobić?
Jeśli masz zewnętrzną kamerkę internetową na USB, to sprawdź jej model z opakowania (lub na spodzie urządzenia) i wyszukaj go w Google. Najlepiej udaj się na stronę producenta i tam znajdź podstronę tego produktu. W zakładce „Support” lub „Downloads” na tego typu stronie zazwyczaj dostępne są sterowniki do pobrania wraz z potrzebnym oprogramowaniem.
Jeśli masz kamerkę wbudowaną w laptopa, to sterowniki musisz pobrać ze strony producenta swojego komputera. Ze spodu laptopa odczytaj dokładny model swojego urządzenia, a następnie wejdź na stronę producenta. Wyszukaj na stronie producenta swojego modelu urządzenia, a następnie przejdź do zakładki typu „Support” lub „Downloads”. Z listy dostępnych sterowników (Drivers) wybierz swój system operacyjny, a następnie poszukaj sterowników do kamerki internetowej – z pewnością będą one oznaczone jako „Webcam Drivers” lub coś podobnego.