Spis treści
LTE nie działa w twoim smartfonie? Na górnym pasku wyświetla się tylko ikona 3G zamiast 4G lub LTE? Jeśli masz włączony dostęp do LTE u operatora, to powodem z pewnością są ustawienia telefonu. Zobacz, jak je rozwiązać.
Wiele osób posiada problemy z LTE w swoich smartfonach. Po włączeniu danych komórkowych pojawia się tylko ikona 3G, co oznacza, że szybki Internet LTE nie działa. Co zrobić, aby pojawiła się ikona 4G lub LTE i Internet zaczął działać? Najprawdopodobniej wina leży w ustawieniach telefonu.
1. Upewnij się, że LTE/4G jest preferowanym typem sieci
Pierwszą rzeczą, którą możemy zrobić, jest upewnienie się, że sieć 4G / LTE jest ustawiona jako priorytetowa. Jeśli tak nie jest, to przy włączeniu danych komórkowych automatycznie ustanawiane jest połączenie 3G. Jak to zmienić?
W Androidzie wejdź do Ustawień, a następnie w sekcji z ustawieniami Wi-Fi, Bluetooth itp. dotknij opcji „Więcej”. Wyświetlą się teraz szczegółowe ustawienia komunikacji.
Znajdź tu opcję o nazwie „Sieć komórkowa” i wybierz ją, aby wyświetlić opcje związane z Internetem mobilnym. Wyświetlą się tu różne opcje związane z transferem danych, danymi w roamingu itp.
Dotknij opcji o nazwie „Preferowany typ sieci”. Znajdziesz tu kilka ustawień do wyboru. Wybierz to ustawienie, które na pierwszym miejscu posiada sieć LTE/4G. Najprawdopodobniej będzie to „Automatyczny LTE/3G/2G”. Ustawienie to sprawia, że w pierwszej kolejności zostanie wykonana próba nawiązania połączenia LTE – jeśli będzie niedostępne, to telefon skorzysta z 3G, a potem z 2G.
Po wybraniu tej opcji wyłącz i włącz dane komórkowe w telefonie. Jeśli to nie pomoże, to spróbuj uruchomić telefon ponownie lub skorzystać z drugiej metody.
2. Napraw ustawienia APN
Ustawienia APN odpowiadają za nawiązywanie połączenia z danym typem sieci. Jeśli mamy złe ustawienia APN, to np. MMS mogą do nas nie dochodzić lub właśnie LTE będzie niedostępne przy połączeniu z Internetem. Problemy często są przede wszystkim z ustawieniami APN dla sieci Plus GSM, ale również użytkownicy korzystający z usług innych operatorów mogą mieć błędnie skonfigurowane połączenia.
Wejdź w Androidzie do „Ustawienia” i wybierz „Więcej” w sekcji z ustawieniami komunikacji na samej górze. Następnie wybierz „Sieć komórkowa > Punkty dostępowe”.
Wyświetlą się teraz wszystkie skonfigurowane punkty dostępowe w telefonie (zazwyczaj dla Internetu i MMS). Przy punkcie dostępowym dla Internetu dotknij ikony „i” po prawej stronie, aby wejść w ustawienia tej pozycji.
Pojawi się teraz lista wszystkich pól, zawierających konfigurację naszego połączenia z Internetem. Najprawdopodobniej ustawienia te nie są w pełni poprawne, przez co może być nawiązane tylko połączenie 3G, ale nie 4G czy LTE. Skąd wziąć dobre ustawienia?
Teoretycznie całą konfigurację dostajemy w pierwszej wiadomości po włożeniu karty SIM (dostajemy wtedy automatyczne wiadomości z ustawieniami od operatora), jednak niekiedy są one nieprawidłowo stosowane. W takiej sytuacji trzeba zweryfikować wszystkie pola APN i ustawić je ręcznie wedle tego, co jest na stronie operatora.
- Zobacz ustawienia APN dla sieci PLUS (zakładka Konfiguracja ręczna > Android)
- Zobacz ustawienia APN dla sieci Orange
- Zobacz ustawienia APN dla sieci Play
- Zobacz ustawienia APN dla sieci T-Mobile (rozwiń pole „Mam urządzenie z systemem Android”)
Wybierz jeden z powyższych linków w zależności od swojego operatora i poszukaj ustawień APN dla Internetu. Znajdź na stronie konkretne wartości dla swojego operatora. Przykładowo, dla wspomnianej wcześniej sieci PLUS musimy edytować poniższe ustawienia (wielkość liter ma znaczenie):
- Nazwa: Plus
- APN: plus
- Typ uwierzytelniania: PAP
- Typ APN: default lub internet
Po wszystkim wycofaj się z tego menu. Zostaniesz zapytany, czy chcesz zapisać zmiany – potwierdź zapisanie nowych wartości. Następnie uruchom telefon ponownie, aby je zastosować. Po ponownym uruchomieniu telefonu sieć 4G/LTE powinna działać prawidłowo.