Większość osób używa słabych i prostych haseł, a zalecenia o zachowaniu unikatowych kodów zabezpieczających dla wszystkich kont można wsadzić pomiędzy bajki. Niesamowicie trudno jest zapamiętać kilkadziesiąt długich i skomplikowanych wyrażeń, które są zgodne ze standardami zabezpieczeń. Jest jednak na to sposób - z pomocą przychodzą menedżery haseł.
Jakiego menedżera haseł najlepiej używać?
Na szczególną uwagę zasługują dwa programy, którymi możemy zarządzać swoimi hasłami. Wybór zależy od preferencji i oczekiwań użytkownika, a są to:
LastPass - menedżer haseł, który przechowuje nasze dane w chmurze i posiada wsparcie dla wszystkich popularnych przeglądarek. Dostępnych jest wiele dodatków i rozszerzeń jak również wersja na urządzenia mobilne, dzięki czemu LastPass umożliwia automatyczne synchronizowane danych pomiędzy wszystkimi urządzeniami. Wszystkie dane przechowywane są na oficjalnych serwerach w formie zaszyfrowanej - nikt nie ma do nich dostępu, nawet twórcy programu. LastPass posiada łatwego w obsłudze kreatora konfiguracji, który poprowadzi użytkownika krok po kroku przez proces ustawiania wszystkich opcji. Możemy także poddać nasze dane testowi, który zweryfikuje, jak silne i unikatowe hasła udało nam się do tej pory wybierać.
KeePass - opcja dla osób, które preferują bardziej klasyczne rozwiązania i nie mają zaufania do usług zapisujących informacje w chmurze. Wszystkie hasła zapisywane są na naszym komputerze i żadne zewnętrzne mechanizmy nie mają do nich dostępu. KeePass oferuje także rozszerzenia dla popularnych przeglądarek oraz mobilne aplikacje na smartfony i tablety. Należy jednak pamiętać, że w odróżnieniu od LastPass, sami będziemy musieli synchronizować bazę haseł pomiędzy urządzeniami (można jednak użyć do tego popularnych usług chmur, takich jak Dropbox bądź SkyDrive).
Po wybraniu odpowiedniego menedżera haseł, należy wybrać dość silne, ale łatwe do zapamiętania hasło główne, za pomocą którego będziemy uzyskiwać dostęp do wszystkich zapisanych danych. Następnie należy pozmieniać hasła do naszych kont używając generatora haseł z zainstalowanego programu. Możemy także wpisać własne dane do autouzupełniania formularzy, takie jak numer karty kredytowej, pesel czy też dane osobowe, dzięki czemu rejestracje w serwisach internetowych będą zajmować tylko kilka sekund.