Jak chronić hasłem pliki i foldery na dysku?
Na dysku mamy zarówno mniej ważne jak i bardzo cenne dane. Dopóki do naszego komputera nikt inny nie ma dostępu, to zawarte w nich informacje pozostają bezpieczne. A co jeżeli wspóldzielimy z kimś komputer albo gdy potrzebujemy przesłać je pocztą e-mail? Wtedy przyda się kolejna warstwa bezpieczeństwa.
Szyfrowanie plików, czyli zabezpieczanie ich hasłem jest pierwszą rzeczą, która przychodzi do głowy. Osoba nie znająca hasła nie będzie mogła uzyskać dostępu do zawartości pliku nawet wtedy, gdy wejdzie w jego posiadanie. Sprawdźmy kilka sposobów na to, jak szyfrować różnego rodzaju pliki.
Dokumenty z pakietu Office
Microsoft Office posiada wbudowaną opcję szyfrowania plików, a od wersji Office 2007 jest ona bazowana na kluczu AES. Możemy zatem za jego pomocą, bez korzystania z dodatkowego oprogramowania, nałożyć hasło na nasze dokumenty paroma kliknięciami.
Aby zaszyfrować dokument w pakietach Office 2010 / 2013, należy przejść do zakładki Plik, a następnie kliknąć w przycisk “Chroń dokument”. Wysunięta zostanie lista dostępnych opcji, z których należy wybrać “Zaszyfruj hasłem”. W nowym oknie musimy podać swoje hasło, którym będziemy odbezpieczać dokument za każdym razem, gdy zechcemy go otworzyć.
W pakiecie Office 2007 opcja ta znajduje się w menu “Plik > Przygotuj > Zaszyfruj dokument”. Dokumenty możemy także zabezpieczać na inne sposoby - więcej przeczytacie w naszym tekście o zabezpieczaniu dokumentów w Wordzie.
Stwórz zaszyfrowane archiwum ZIP
Jeżeli chcemy zaszyfrować inny rodzaj plików, to najprościej jest je spakować do archiwum ZIP, na które nałożymy hasło. Opcja ta pozwoli nam zabezpieczyć każdy rodzaj plików i przesłać je bezpiecznie np. za pomocą poczty e-mail. Odbiorca będzie mógł wypakować zawartość archiwum przy pomocy dowolnego programu do rozpakowywania - WinRAR, WinZIP, 7-Zip, Bandizip etc.
Najprostszym sposobem na stworzenie zaszyfrowanego archiwum jest skorzystanie z darmowego programu 7-Zip. Pozwala on kompresować i rozpakowywać pliki, a także posiada wbudowaną opcję szyfrowania danych.
Aby spakować i zabezpieczyć plik hasłem, należy otworzyć okno Eksploratora i udać się do plików, na które chcemy nałożyć hasło. Zaznaczamy wybrany plik (jeżeli chcemy zaznaczyć więcej, niż jeden plik, to możemy przytrzymać klawisz CTRL na klawiaturze i oznaczać wybrane pliki lewym przyciskiem myszy). Po zaznaczeniu klikamy prawym przyciskiem myszy i z rozwijanego menu przechodzimy do “7-Zip > Dodaj do archiwum...”.
Wyświetlone zostanie nowe okno z opcjami tworzenia archiwum. W pierwszym polu wyboru możemy określić, jaki format archiwum chcemy stworzyć. Polecam przestawienie formatu z 7-ZIP na ZIP, gdyż jest on szerzej wspierany i bardziej uniwersalny. Zabezpieczenia hasłem znajdują się w sekcji szyfrowanie, w prawym dolnym rogu.
Podajemy dwukrotnie hasło, którym chcemy zaszyfrować plik, a następnie zmieniamy metodę szyfrowania z ZipCrypto na AES-256. Zapewni nam to zabezpieczenie 256-bitowym kluczem szyfrowania. Po wszystkim klikamy w przycisk OK.
Za każdym razem, gdy będziemy chcieli wypakować pliki z utworzonego archiwum, program rozpakowujący poprosi nas o podanie hasła. Bez niego nie wyciągniemy zawartości pliku ZIP. Zabezpieczone archiwum utworzone w programie 7-ZIP jest kompatybilne ze wszystkimi innymi programami rozpakowującymi.
Używanie funkcji wbudowanych w system Windows
Użytkownicy korzystający z systemów Windows w wersjach wyższych, niż “Home Edition” (oraz “Standard” w przypadku Windowsa 8) mają dostęp do wbudowanych opcji szyfrowania plików. Są to dwie opcje - Bitlocker oraz System Szyfrowania Plików (EFS).
Bitlocker umożliwia szyfrowanie całych partycji oraz urządzeń zewnętrznych podłączanych przez USB (np. pendrive’y). Działa podobnie, jak program TrueCrypt, co pozwala tworzyć zaszyfrowane partycje, do których dostęp jest możliwy tylko po podaniu hasła.
Aby włączyć funkcję szyfrowania dysków, należy otworzyć menu Start, a następnie wpisać w wyszukiwarce Bitlocker, po czym przejść do odnośnika “Szyfrowanie dysków funkcją Bitlocker”. Otwarte zostanie nowe okno, w którym możemy włączyć opcję szyfrowanie dla wybranych partycji.
Po kliknięciu w przycisk “Włącz funkcję Bitlocker” dla wybranej partycji będziemy mogli określić hasło, którym chcemy zabezpieczyć nasz dysk.
Druga opcja to System Szyfrowania Plików (EFS) i pozwala na szyfrowanie pojedynczych plików lub folderów, dzięki czemu inni użytkownicy komputera nie będą mogli odczytywać naszych plików nawet wtedy, gdy spróbują je otworzyć z poziomu innego konta użytkownika.
Aby użyć opcji szyfrowania EFS, należy kliknąć prawym przyciskiem myszy na wybrany plik lub folder, a nastepnie przejść do “Właściwości”. W dolnej części zakładki “Ogólne” klikamy w przycisk “Zaawansowane”.
Wyświetli się nowe okno, w którym należy zaznaczyć opcję “Szyfruj zawartość, aby zabezpieczyć dane”. Po zaznaczeniu pliki zostaną zaszyfrowane i uzyskamy do nich dostęp tylko z konta użytkownika, z którego dokonaliśmy blokady. Jeżeli zapomnimy hasła dostępowego do naszego konta użytkownika, to stracimy także dostęp do plików. Pliki są zabezpieczone tylko wtedy, gdy znajdują się na naszym dysku - nie możemy ich przesyłać pocztą z włączonymi zabezpieczeniami.