Wiele programów posiada wbudowaną opcję automatycznego uruchamiania aplikacji wraz z systemem operacyjnym - wystarczy ją znaleźć w ustawieniach danego programu. Nie wszystkie programy taką funkcję jednak posiadają - co zrobić, gdy chcemy, aby jakiś program uruchamiał się automatycznie przy uruchamianiu Windowsa 10?

Windows 10 - jak dodać program do autostartu

Często instalujemy niewielkie programy czy narzędzia, które wprowadzają np. zmiany w wyglądzie systemu lub dodają inne przydatne rozwiązania w systemie. Nie zawsze jednak takie programy mają funkcję automatycznego uruchamiania wraz z systemem, przez co po każdym restarcie komputera należy je włączyć ręcznie. Na szczęście dowolny program możemy dodać do listy automatycznego uruchamiania. Są na to dwa sposoby.

Sposób 1: Dodaj skrót do autostartu dla jednego lub wszystkich użytkowników w systemie

W Windowsie istnieje folder AutoStart. Wszystko, co w nim jest umieszczone, zostaje automatycznie uruchomione podczas włączenia systemu. Możemy dodać tam skróty do wybranych programów, które chcemy włączać po uruchomieniu komputera. Folder ten nie jest jednak tak łatwo dostępny, jak w Windowsie 7, ale można do niego trafić inaczej.

Mamy do dyspozycji dwa foldery Startup. Dlaczego dwa? Jeden jest umieszczony w głównym katalogu i skróty w nim umieszczone bądą wywoływane na wszystkich kontach użytkowników. Z kolei drugi Startup jest umieszczony w naszym własnym katalogu użytkownika (np. C:\Użytkownicy\Downloadnetpl) i skróty, które zostaną w nim umieszczone, zostaną wywołane tylko na koncie użytkownika "Downloadnetpl".

Aby wywołać odpowiedni folder Startup, należy wcisnąć kombinację klawiszy Windows + R. Następnie w oknie uruchamiania wpisujemy:

shell:common startup (folder Startup dla wszystkich użytkowników)

lub

shell:startup (folder Startup dla aktualnie zalogowanego użytkownika)

Okno uruchamiania

Po wciśnięciu OK wyświetli się katalog Startup.

Folder startup

Teraz wystarczy utworzyć skrót do wybranego programu lub narzędzia (np. na Pulpicie), a następnie przekopiować go do otwartego folderu Startup. I to wszystko - program będzie się teraz uruchamiać na wszystkich kontach użytkownika lub na jednym wybranym.

Sposób 2: Utwórz zadanie w Harmonogramie zadań

Druga metoda wykorzystuje Harmonogram zadań. Wejdź do menu Start w Windowsie i wyszukaj "Harmonogram zadań". Uruchom znaleziony element.

Harmonogram zadań

Następnie w oknie Harmonogramu wybierz "Akcje > Utwórz zadanie podstawowe". Wyświetli się kreator tworzenia nowego zadania.

W pierwszym kroku należy wpisać jakąś nazwę dla tworzonego zadania (np. nazwę programu, który będzie uruchamiany). W kolejnym kroku wybieramy tzw. wyzwalacz, czyli kiedy ma się uruchomić program - wybieramy "Przy uruchomieniu systemu".

Wyzwalacz zadania

Następnie wybieramy akcję - zaznaczamy pole "Uruchom program". Teraz pozostaje już tylko w kolejnym kroku wskazać ścieżkę do pliku .EXE programu, którego chcemy uruchomić. Zadanie będzie wykonywane przy każdym włączeniu komputera.