Spis treści
Tryb tabletowy w Windows 10 jest funkcją, dzięki której użytkownicy tabletów mogą korzystać z pełnej funkcjonalności systemu Windows przy jednoczesnym interfejsie dostosowanym do mobilnego urządzenia. Nie mają jednak dostępu do Pulpitu, co jednak można naprawić.
Tryb tabletowy jest próbą Microsoftu na pogodzenie stacjonarnego systemu, jakim jest Windows 10, z wymogami urządzeń mobilnych. Po jego włączeniu użytkownik może bez problemu korzystać z funkcji i rozwiązań znanych z systemu Windows, a jednocześnie mieć przed sobą prosty, kafelkowy wygląd, który jest wygodny do obsługi z poziomu ekranu dotykowego.
W Windows 10 jednak wprowadzono pewne ograniczenia, które mogą przeszkadzać części użytkowników tabletów. Otóż, po włączeniu trybu tabletowego, nie możemy przejść w łatwy sposób do Pulpitu. W Windows 8.1 taka opcja była możliwa, stwierdzono jednak, że Pulpit jest zbyt niewygodnym rozwiązaniem dla osób posiadających Windows 10 w tabletach.
Jak dostać się do Pulpitu w trybie tabletu?
Ponieważ z poziomu trybu tabletowego nie uzyskamy dostępu do Pulpitu w Windows 10, nie będziemy mogli również otwierać programów i folderów tam zapisanych. Na szczęście są sposoby, aby umożliwić sobie dostęp do Pulpitu.
W tym poradniku znajdziecie opisane 3 metody na skorzystanie z Pulpitu na tabletach z Windows 10 oraz z ikon tam umieszczonych. Żadna z nich nie wymaga wprowadzania zmian w systemie - po prostu skorzystamy z funkcji dostępnych, acz niezbyt widocznych w Windows 10.
Metoda 1 - Eksplorator plików
Metoda pierwsza to przeniesienie się do Pulpitu z poziomu Eksploratora plików w Windows 10. W tym celu z poziomu Menu Start w trybie tabletowym klikamy ikonę opcji w lewym górnym rogu ekranu (trzy poziome kreski ułożone jedna nad drugą).
Po pojawieniu się bocznego paska z dostępem do plików i narzędzi, wybieramy ikonę Eksploratora plików. Następnie, po jego otwarciu, klikamy w lewym pasku menu ikonę Pulpitu. To wszytko, teraz mamy dostęp do ikon zapisanych na Pulpicie w tablecie.
Metoda 2 - Pulpit jako kafelek w Menu Start
Metoda druga to rozwinięcie pierwszej propozycji. Zamiast każdorazowo wyszukiwać Eksploratora plików, a następnie przenosić się do folderu Pulpit, możemy znacznie ułatwić sobie całą procedurę.
W tym celu wykonujemy wszystkie kroki, tak jak zostało to pokazane w Metodzie 1. Kiedy uruchomimy Eksplorator plików, klikamy prawym przyciskiem myszy ikonę Pulpitu w lewym pasku menu. Z rozwijanego menu kontekstowego wybieramy komendę "Przypnij do ekranu startowego". Teraz Pulpit będzie dostępny jako kafelek w Menu Start, a jego kliknięcie przeniesie nad od razu do odpowiedniego folderu w Eksploratorze plików.
Metoda 3 - Pulpit w pasku zadań
Na koniec jeszcze jeden sposób, który zbliżony jest do Metody 2. Jeżeli nie chcemy mieć skrótu do Pulpitu w kafelkach w Menu Start, możemy przenieść go do paska zadań. Funkcja ta jednak jest możliwa jedynie, jeżeli wcześniej aktywowaliśmy wyświetlanie ikon programów i folderów w pasku zadań w trybie tabletowym.
Aby włączyć tę funkcję uruchamiamy aplikację Ustawienia, a następnie przechodzimy do zakładki System > Tryb tabletu. Tutaj wyłączamy ostatnią funkcję na liście, która nosi nazwę "Ukryj ikony aplikacji w pasku zadań w trybie tabletu". Po jej wyłączeniu wszystkie ikony programów czy folderów będą widoczne w pasku zadań - tak jak ma to domyślnie miejsce w komputerach z Windows 10.
Następnie z poziomu Eksploratora plików chwytamy kursorem myszki i przeciągamy ikonę Pulpitu do paska zadań w Windows 10. Skrót do Pulpitu będzie teraz dostępny, kiedy klikniemy prawym przyciskiem myszy na ikonę Eksploratora plików w pasku zadań.