Aby zacząć pracę z plikiem tekstowym w SkyDrive'ie klikamy przycisk Utwórz w lewym górnym rogu interfejsu. Z listy wybieramy polecenie Dokument programu Word, a następnie nadajemy nowemu elementowi nazwę. Jedyne obsługiwane w tym wypadku rozszerzenie to DOCX.
Po załadowaniu edytora zobaczymy interfejs podobny do tego, który oferuje desktopowa wersja Worda. Oznacza to, że mamy do dyspozycji tzw. wstążki (ribbons) zamiast klasycznego menu oraz paska narzędziowego. Rozwiązanie to wzbudza kontrowersje - niektórzy je lubią, inni nie mogą się do niego przyzwyczaić.
Narzędzia i funkcje Worda
Wstążek w webowym Wordzie mamy cztery. Pierwsza to Narzędzia główne. Znajdziemy tutaj takie podstawowe polecenia jak Wklej, Wytnij, Kopiuj. Do tego dochodzą funkcje związane z czcionkami (ich rodzajem, kolorem, pogrubieniem itd.). Narzędzia główne odpowiadają też za przepływ tekstu (wyrównanie, listy, wcięcia).
Druga wstążka to Wstawianie. Jest tu tylko kilka przycisków umożliwiających osadzenie w dokumencie tabeli, obrazu, clipartu lub linku. Układ strony (to nasz numer 3) zmienia marginesy, orientację strony, jej rozmiar, a także pozwala na precyzyjne ustalanie wcięć i odstępów między wierszami.
Ostatnia kategoria funkcji to Widok. Są tu tylko dwa polecenia - możemy przełączać się między widokiem do edycji i do czytania. Ten drugi jest pozbawiony przycisków narzędziowych - mamy tu tylko proste menu oraz sam obszar roboczy.
Dodatkowe polecenia
Oprócz czterech wstążek na górze ekranu znajdziemy polecenie Plik. Umożliwia ono zapisywanie dokumentów, pobieranie ich na dysk komputera (opcja Zapisz jako), drukowanie czy udostępnianie pliku innym osobom. Tę samą funkcję ma przycisk Udostępnij na prawo od wstążek.
Jak działa udostępnianie w Office Web Apps? Dokładniej opisaliśmy tę kwestię w poprzedniej części cyklu, która była poświęcona SkyDrive'owi. W tym miejscu warto jedynie przypomnieć, że możemy tutaj pobrać link do pliku i wysłać go e-mailem (z włączoną edycją lub bez), a także zamieścić go w serwisach społecznościowych.
Poza tym na pasku ze wstążkami umieszczono także polecenie Otwórz w programie Word. Jeśli mamy zainstalowany desktopowy pakiet Office, możemy szybko przejść do klasycznego Worda. Dzięki temu zyskamy dostęp do funkcji oraz opcji, które w webowej edycji nie występują.
Praca z webowym Excelem
W przypadku arkusza kalkulacyjnego tworzenie dokumentu odbywa się podobnie. Wybieramy wspomniany przycisk Utwórz, a następnie polecenie Skoroszyt programu Excel. Nadajemy nazwę i czekamy na załadowanie się edytora. Tu również będziemy mieli do czynienia z interfejsem opartym na wstążkach.
Pierwsza z nich to Narzędzia główne. Podobnie jak w webowym Wordzie znajdziemy tu wszystkie polecenia związane z formatowaniem tekstu, a także wklejaniem czy kopiowaniem zawartości komórek. Poza tym mamy tu przyciski odpowiedzialne za zawijanie tekstu oraz scalanie pól w arkuszu.
Narzędzia główne umożliwiają ponadto nadawanie komórkom pożądanych formatów (liczba, waluta, data, czas, procent itd.), dodawanie ankiet, autosumowanie oraz wstawianie czy usuwanie wierszy i kolumn. Podobieństwa do desktopowego Excela są widoczne gołym okiem.
Jak robić wykresy?
Druga wstążka nazywa się Wstawianie. Oprócz łącz i tabel możemy tutaj umieszczać w arkuszu różne rodzaje wykresów - kolumnowe, liniowe, słupkowe, warstwowe i inne. Wstawianie ułatwia również wpisywanie do dokumentu funkcji. Nowe okienko pozwala odszukać interesującą nas formułę.
Trzecia wstążka to - podobnie jak w Wordzie - Widok. Dzięki niemu możemy przejść do pozbawionego funkcji edycyjnych trybu przeglądania. Przyciski obok wstążek to Otwórz w programie Excel oraz Udostępnij. Działają one na tej samej zasadzie, co ich odpowiedniki w Wordzie. To samo dotyczy przycisku Plik.
Końcowa ocena
Czy przeglądarkowe wersje Worda i Excela nadają się do codziennej pracy? Moim zdaniem tak. Oczywiście spełnią wymagania jedynie początkujących i średnio zaawansowanych użytkowników, którzy tworzą proste dokumenty dla potrzeb prywatnych. Są to jednak narzędzia wygodne i po prostu ładne.
Obie usługi mogą stać się głównymi edytorami dla blogerów, redaktorów internetowych, dziennikarzy, studentów i uczniów. Korzystając z nich warto jedynie pamiętać, że Word Web App i Excel Web App mają mniej rozbudowane funkcje udostępniania i współpracy online niż np. Dysk Google.
Z drugiej strony oferują nowoczesny interfejs, do którego wiele osób będzie przyzwyczajonych. Obie aplikacje działają szybko i sprawnie. Wstążki sprawdzają się tu lepiej niż w desktopowym Office'ie, bo funkcji jest mniej. Większość najważniejszych rzeczy jest więc widoczna od razu w Narzędziach głównych.