Na wirtualnych dyskach w chmurze utrzymujemy już nie tylko dokumenty, ale także inne pliki, takie jak piosenki, filmy czy zdjęcia. Z pewnością byśmy nie chcieli, aby wpadłe one w niepowołane ręcę. Pokazaliśmy już jak zabezpieczyć dokumenty tekstowe na Dysku Google. Teraz zajmiemy się pozostałymi danymi w innych usługach.
Do zabezpieczenia większej ilości plików i usług skorzystamy z aplikacji Boxcryptor. To program, który współpracuje z ogromną ilością usług - obsługuje bez problemu SkyDrive, Dropbox, Dysk Google, Box oraz wiele innych. Boxcryptor tworzy na naszym dysku wirtualną partycję, w której wyświetlane są wszystkie zainstalowane usługi chmury (wymagany jest zainstalowany w komputerze oficjalny klient do synchronizacji danej usługi). Aby zaszyfrować pliki, wystarczy, że klikniemy na nie prawym przyciskiem myszy i wybierzemy opcje "Encrypt" (Zaszyfruj).
Konfiguracja Boxcryptora
Pierwszym krokiem jest pobranie i zainstalowanie aplikacji Boxcryptor. Po uruchomieniu musimy się zalogować na konto - możemy utworzyć konto lokalne lub online - do którego zostanie przypisany klucz szyfrujący. Klucz służy do szyfrowania i odblokowywania zabezpieczonych plików. Gdy zdecydujemy się na utworzenie konta lokalnego, to klucz szyfrujący zostanie utworzony w postaci pliku przechowywanego w dowolnym miejscu na naszym dysku. W przypadku konta online klucz jest przechowywany w chmurze.
Ja utworzę konto lokalne, gdyż uważam, że bezpieczniej jest przechowywać klucz na własnym dysku (w końcu zabezpieczamy się przed wykradaniem danych z chmury). W tym celu klikam w odnośnik w dolnym lewym rogu: "Use Boxcryptor with a local account." W kolejnym oknie wyświetlone zostanie porównanie konta lokalnego i online - klikamy w przycisk "Local Account", a następnie potwierdzamy chęć utworzenia konta zaznaczając pole “I understand (...)” i klikamy "Create".
Kolejnym krokiem jest wybranie bezpiecznego miejsca na naszym dysku lokalnym, w którym zapiszemy plik z kluczem szyfrującym. Udajemy się do wybranego folderu, a następnie zapisujemy klucz.
Po wybraniu lokalizacji dla pliku szyfrującego należy wybrać hasło do naszego konta lokalnego. Wpisujemy dwukrotnie hasło i potwierdzamy utworzenie konta przyciskiem OK, a następnie wybieramy darmowy plan zaznaczając opcję Free. Gdy konto zostanie utworzone - a my zalogujemy się do programu - na naszym komputerze pojawi się nowa partycja o nazwie Boxcryptor. W niej z kolei znajdują się odnośniki do wszystkich zainstalowanych w komputerze usług chmury.
Jak szyfrować pliki za pomocą Boxcryptora?
Aby zaszyfrować plik, należy wejść do wybranego katalogu z chmurą, znaleźć interesujący nas dokument lub obraz, a następnie kliknąć na niego prawym przyciskiem i z menu kontekstowego wybrać opcję "Boxcryptor > Encrypt".
Plik zostanie zaszyfrowany naszym kluczem, a rozszerzenie pliku zmieni się na “*.bc”. W tej chwili plik jest zabezpieczony i niemożliwy do odczytania. Aby odszyfrować plik, wystarczy, że ponownie klikniemy na niego prawym przyciskiem myszy, po czym wybierzemy opcje “Boxcryptor > Decrypt”. Program zapyta nas, czy na pewno chcemy odszyfrować plik - potwierdzamy przyciskiem Yes i czekamy chwilę, aż zostanie na nowo zsynchronizowany w odszyfrowanej formie.
Jak dodawać więcej usług chmury do Boxcryptora?
Darmowa wersja programu (wybrany przez nas plan Free) pozwala na obsługę tylko jednego konta chmury w jednym czasie. Możemy jednak dodać do programu większą ilość usług i zmieniać się pomiędzy nimi poprzez ustawienia programu. Aby dodać konto do Boxcryptora, należy kliknąć prawym przyciskiem myszy na ikonę programu w zasobniku i przejść do ustawień (Settings).
Wyświetlone zostanie okno z listą podpiętych do programu usług. Aby dodać nową usługę, należy kliknąć w przycisk “Add”, a następnie wskazać folder danej usługi (np. SkyDrive). Folder zostanie podpięty, a usługa połączona z Boxcryptorem. Na darmowym koncie możemy mieć zaznaczoną tylko jedną usługę - aby się przełączać między usługami, wystarczy, że odznaczymy jedną, a zaznaczymy haczyk przy opcji “Enabled” obok drugiej usługi.