Jak naprawić błąd „proces com.google.process.gapps został zatrzymany” w Androidzie
Część smartfonów z Androidem, zwłaszcza Samsungi, po jakimś czasie zaczynają „sypać” błędem, który wyświetla się w różnych miejscach. Błąd ten związany jest z „gapps”, czyli aplikacjami Google i wyświetla się na środku ekranu. Jak go rozwiązać?
Przyczyny tego błędu są różne, ale zazwyczaj mają bezpośredni związek z samą aplikacją Sklepu Play lub z Menedżerem pobierania. Błąd ten najczęściej wyświetla się przy uruchamianiu Sklepu Play lub innych aplikacji, do których Sklep Play ma mieć dostęp.
1. Wyczyść pliki cache Sklepu Play
Pierwsza metoda to oczyszczenie danych tymczasowych Sklepu Play. W Androidzie udajemy się do „Ustawienia > Aplikacje”, a następnie przesuwamy się w prawo do listy „Wszystkie” i wyszukujemy „Sklep Play”.
Wybieramy go, a następnie na kolejnym ekranie dotykamy przycisków „Wyczyść pamięć podręczną” oraz „Wyczyść dane”.
2. Sprawdź Menedżera pobierania
Menedżer pobierania to usługa systemu Android, która wykorzystywana jest w różnych aplikacjach Google. Czasami mogą z nią być problemy – warto upewnić się, czy faktycznie jest włączona, a jeśli tak, to ją zrestartować.
W tym celu ponownie przechodzimy do sekcji „Ustawienia > Aplikacje”, a następnie przesuwamy się do zakładki „Wszystkie” lub „Wyłączone”.
Wyszukujemy pozycji „Menedżer pobierania” na jednej z nich – jeżeli mamy chińskiego smartfona, to może on występować po prostu pod nazwą „Downloads”.
Wchodzimy w Menedżer pobierania. Jeżeli jest on wyłączony, to należy go uruchomić przyciskiem „Włącz”. Jeżeli jednak menedżer jest uruchomiony, to możemy spróbować go zrestartować – w tym celu dotykamy przycisku „Wyłącz”, a następnie ponownie go włączamy.
To samo wykonujemy w przypadku aplikacji „Menedżer” (Manager). Ona również może powodować błędy, gdy jest wyłaczona, więc należy upewnić się, że jest uruchomiona i działa.
Po wszystkim możemy ponownie spróbować uruchomić Sklep Play lub inną aplikację, która wyświetlała błędy. Teraz powinna działać w porządku.