Jak naprawić PS4, gdy się resetuje po odczytaniu szkodliwej wiadomości
Uważajcie na wiadomości prywatne, które odczytujecie na swojej konsoli PS4. Boty w sieci rozsyłają szkodliwe wiadomości, które po odczytaniu na PS4 powodują zawieszanie się i resetowanie konsoli. Zobacz, jak naprawić konsolę PS4, która ciągle się resetuje po odczytaniu felernej treści.
W oprogramowaniu konsoli PS4 wykryto dość poważną lukę, która powoduje resetowanie i zawieszanie się konsoli, do tego stopnia, że urządzenie wpada w pętlę restartów i nic nie można zrobić. Wszystko za sprawą wiadomości prywatnych, które zawierają szkodliwe znaki tekstowe, z którymi konsola sobie nie radzi. Po otrzymaniu takiej wiadomości PS4 uruchamia się ponownie i wpada w niekończącą się pętlę restartów.
Jak można się tego spodziewać, luka ta jest już wykorzystywana na masową skalę. Specjalne boty masowo wysyłają wiadomość o szkodliwej treści do użytkowników, którzy mają otwartą opcję otrzymywania wiadomości prywatnych od nieznajomych osób. Treść takiej wiadomości można zobaczyć na obrazku poniżej.
Źródło grafiki: Użytkownik Huntstark z serwisu Reddit
Gdy otrzymamy taką wiadomość, to nasza konsola od razu się zawiesi i wpadnie w pętlę restartów. Nie musimy tej wiadomości nawet bezpośrednio otwierać – wystarczy, że trafi ona do naszej konsoli i wyświetlone zostanie powiadomienie o jej otrzymaniu. Szkodliwe znaki pojawią się w treści powiadomienia i wywołają wspomniany błąd. Jak się przed tym bronić oraz co zrobić, gdy nasza konsola padła ofiarą takiego ataku? Zobaczmy.
Wyłącz możliwość odbierania wiadomości od nieznajomych osób, aby chronić konsolę przed takimi wiadomościami
Aby zabezpieczyć się przed otrzymaniem takiej niespodzianki (lub przed powtórnym uszkodzeniem konsoli), należy wyłączyć możliwość otrzymywania wiadomości prywatnych od osób spoza listy znajomych.Można to zrobić bezpośrednio w ustawieniach konsoli lub, jeśli konsola padła ofiarą ataku i nie mamy dostępu do ustawień, logując się na swoje konto Playstation na oficjalnej stronie SONY.
Ustawienia zmienione w jednym miejscu obowiązują od razu na całym koncie Playstation i wszystkich urządzeniach, które z niego korzystają. Pokażemy obie metody.
-
Zmień ustawienia wiadomości w PS4
Aby zrobić to na PS4, wybierz z górnego menu sekcję „Ustawienia”, a następnie przejdź do zakładki „Zarządzanie kontem > Ustawienia prywatności”.
W ustawieniach prywatności wybierz „Zarządzanie listą znajomych i wiadomościami”. W tym miejscu znajdziesz opcje pozwalające zmienić, kto może wysyłać Ci wiadomości oraz prośby o dodanie do znajomych. Znajdź tu pole „Wiadomości” - domyślnie ustawiona jest tu opcja „Każdy”, co oznacza, że wszyscy mogą do nas pisać wiadomości.
Zmień wartość tej opcji z „Każdy” na „Tylko znajomi” lub całkowicie wyłącz możliwość wysyłania do Ciebie wiadomości od kogokolwiek.
-
Zmień ustawienia wiadomości na stronie Playstation
Jeśli aktualnie nie masz dostępu do swojej konsoli lub jest ona uszkodzona przez ten błąd i nie możesz jej włączyć, to te same ustawienia wiadomości możesz także dostosować za pomocą przeglądarki internetowej, logując się na swoje konto PSN na stronie Playstation, korzystając np. ze smartfona, tabletu czy komputera.
Kliknij w powyższy link, aby przejść do oficjalnej strony Playstation i zaloguj się na swoje konto. Zostaniesz przekierowany/-a do ustawień prywatności swojego konta.
W sekcji „PSN Privacy Settings” wybierz zakładkę „Personal Info | Messaging”. W tym miejscu znajdziesz te same ustawienia prywatności, co w konsoli PS4. W polu „Messages” możesz wybrać, kto może wysyłać Ci wiadomości.
Jeśli jest ustawiona wartość „Anyone”, to znaczy, że każdy może do Ciebie pisać. Kliknij w przycisk „Edit” i zmień wartość na „Friends only” (tylko znajomi) lub „No one” (Nikt).
Po ograniczeniu wiadomości tylko dla znajomych lub po ich całkowitych wyłączeniu będziemy mogli spać spokojnie – nikt z nieznajomych nie wyśle nam teraz szkodliwej wiadomości, która blokuje i resetuje konsolę.
Napraw PS4 po otrzymaniu wiadomości, która restartuje konsolę
Jeśli wiadomość do nas dotarła i nasza konsole teraz się ciągle resetuje, to musimy ją naprawić poprzez wykasowanie szkodliwej wiadomości. Zrobimy to za pomocą komputera lub telefonu i strony Playstation, na której możemy zarządzać swoimi wiadomościami.
Przejdź do strony my.playstation.com
Na komputerze lub smartfonie wejdź w powyższy link i zaloguj się na swoje konto Playstation, z którego korzystasz w konsoli PS4. Po zalogowaniu się wyświetlona zostanie strona, która pozwala zarządzać społecznościowymi funkcjami konta PlayStation.
W górnym prawym rogu znajdziesz ikonę wiadomości. Kliknij w nią, aby wysunąć wszystkie odebrane wiadomości. Wyświetl szkodliwe wiadomości, a następnie przy każdej z nich kliknij w ikonę strzałki w górnym prawym rogu i wybierz opcję „Leave group”.
Po usunięciu wszystkich szkodliwych wiadomości musimy jeszcze przebudować bazę danych w konsoli PS4. Aby to zrobić, należy uruchomić konsolę w trybie awaryjnym.
Upewnij się, że PS4 jest aktualnie całkowicie wyłączona. Następnie przytrzymaj palec na przycisku zasilania. Trzymaj tak długo, aż dwa razy usłyszysz charakterystyczny dźwięk (pierwszy pojawia się od razu, drugi po ok. 7 sekundach). Po drugim dźwięku puść przycisk zasilania.
Konsola uruchomi się w trybie awaryjnym. Podłącz pada przez kabel USB, a następnie wybierz opcję „5. Odbuduj bazę danych”. Potwierdź odbudowanie bazy danych i poczekaj, aż konsola wykona tę operację i uruchomi się ponownie.
Nie martw się, żadne dane, gry czy zapisane stany gier nie zostaną usunięte z konsoli. Baza zostanie odbudowana głównie po to, aby odświeżyć dane w konsoli i usunąć lokalną kopię szkodliwej wiadomości, którą przed chwilą wykasowaliśmy ze swojego konta za pomocą strony internetowej My Playstation.
Gdy konsola uruchomi się ponownie po odbudowaniu bazy danych, to wszystko powinno działać już w porządku. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś/-aś, to koniecznie skorzystaj z poprzedniego kroku i zablokuj możliwość wysyłania do Ciebie prywatnych wiadomości od nieznanych osób, aby upewnić się, że nie otrzymamy ponownie szkodliwej wiadomości.