W Windows 8 konto administratora jest domyślnie zablokowane. Twórcy systemu operacyjnego kierowali się w tym wypadku względami bezpieczeństwa. Co więc zrobić, gdy potrzebujemy stale korzystać z uprawnień administracyjnych?
Pierwszy sposób wymaga odnalezienia w Menu Start opcji Zarządzanie komputerem. Na pasku bocznym po lewej stronie odszukujemy pozycję Użytkownicy lokalni i grupy. W środku załaduje się lista userów. Wśród nich powinien być jeden o nazwie Administrator.
Po przejściu do ustawień konta zobaczymy nowe okno z kilkoma zakładkami. W pierwszej znajduje się opcja Konto jest wyłączone. Odznaczamy ją, a następnie klikamy OK.
Alternatywnie możemy uruchomić wiersz poleceń z dodatkowymi uprawnieniami. Wciskamy kombinację klawiszy Win+X i wybieramy opcję Wiersz poleceń (Administrator). Ostatni krok to wpisanie komendy net use administrator /active:yes.
Nowe konto administratora domyślnie nie jest chronione hasłem. Warto go ustawić, aby nikt niepowołany nie wprowadził niepożądanych zmian w pececie. Podczas logowania się do systemu komputer wyświetli listę dostępnych kont (dotychczasowe - zwykłe, admina, inne...).
Konto administratora da się w każdym momencie zablokować. Wystarczy zmienić odpowiednią opcję w ustawieniach w module Zarządzanie komputerem lub wpisać w wierszu poleceń komendę net use administrator /active:no.