Posiadasz starszego lub tańszego pada, który nie jest rozpoznawany domyślnie w grach? Prawdopodobnie nie obsługuje on standardu XInput. Możesz jednak sprawić, aby był rozpoznawany jako kontroler od Xbox 360. Dzięki temu będzie działać w każdej grze na PC.

Dowolny pad DirectInput jako XInput

Większość graczy pecetowych decydując się na zakup kontrolera wybiera pad od Xbox 360 lub Xbox One. Jest ku temu wiele powodów, a najistotniejszym z nich jest kompatybilność. Kontrolery od konsol Xbox 360 wzwyż są automatycznie rozpoznawane w systemie, nie wymagają instalacji jakichkolwiek sterowników i działają w każdej grze, która wspiera pada. Wynika to z tego, że kontrolery od Xbox 360, Xbox One oraz Xbox Series S/X korzystają z API o nazwie XInput. To standard komunikacji między padem a systemem, wykorzystywany we wszystkich grach z kilkunastu ostatnich lat.

Mając pada kompatybilnego ze standardem XInput nie musimy się martwić o kompatybilność. Jeśli pad obsługuje XInput, to w systemie jest automatycznie rozpoznawany jako kontroler od Xbox 360 lub Xbox One i działa z każdą grą.

Większość współczesnych padów komunikuje się w standardzie XInput, ale jeśli mamy tańszego lub starszego pada, który tego wsparcia nie posiada, to zaczynają się problemy. Takie pady korzystają bowiem ze standardu DirectInput i w większości przypadków albo nie będą wcale działać ze współczesnymi grami, albo mapowanie przycisków będzie całkowicie pomieszane.

Czy w takiej sytuacji jesteśmy na straconej pozycji? Czy jedyne, co nam pozostaje, to zakup kontrolera od konsoli Xbox? Otóż wcale nie!

Podłącz dowolnego pada DirectInput jako XInput

Od lat istnieją rozwiązania, które pozwalają obejść system i sprawić, aby kontroler działający w standardzie DirectInput był rozpoznawany jako kontroler XInput, czyli jako pad od Xbox 360. Kiedyś najpopularniejszym narzędziem tego typu był program x360ce, jednak był on bardzo niewygodny w korzystaniu - konieczne było bowiem umieszczenie tego programu w folderze każdej gry, a z wieloma nowszymi przestawał on działać (lub narażał na wykrycie przez systemy anti-cheat w grach wieloosobowych).

Na szczęście wraz z upływem lat pojawiła się lepsza alternatywa dla x360ce. A jest nią aplikacja XOutput wraz ze sterownikiem ViGEmBus. XOutput to niewielki program, który pozwala skonfigurować dowolnego pada działającego w standardzie DirectInput jako urządzenie typu XInput. Innymi słowy, XOutput sprawia, że każdy pad jest rozpoznawany po podłączeniu jako kontroler od Xbox 360, a co za tym idzie staje się automatycznie kompatybilny ze wszystkimi grami.

Działa to w bardzo prosty sposób - sterownik ViGEmBuS tworzy wirtualnego urządzenie typu XInput (pad od Xbox 360) w systemie, które wykrywane jest przez każdą współczesną grę. Z kolei program XOutput przekazuje do tego wirtualnego urządzenia wciśnięcia przycisków z naszego pada DirectInput. Odbywa się to bez jakiegokolwiek opóźnienia.

Co najważniejsze, wystarczy jednorazowo skonfigurować program i pozostawić uruchomiony w tle. To wszystko, nie musimy robić nic więcej, nie ma konieczności wgrywania jakichkolwiek plików do folderu gry. Raz konfigurujesz i grasz w każdą grę, która oferuje wsparcie dla padów!

Zainstaluj XOutput i sterownik ViGEmBus

Zacznijmy od przygotowania potrzebnych komponentów - musisz zainstalować sterownik ViGEmBus, a następnie pobrać i wypakować program XOutput.

Krok 1: Zainstaluj sterownik ViGEmBus

Wejdź na stronę sterownika ViGEmBus i pobierz najnowszą wersję instalatora. Do wyboru masz dwie wersje x64 oraz x86. Ta pierwsza przeznaczona jest dla Windows 10 w wersji 64-bitowej, natomiast ta druga dla Windows 10 w wersji 32-bitowej.

Pobierz ViGEmBus

Pobierz wersję sterownika dla posiadanej przez siebie wersji systemu, a następnie uruchom instalator i zainstaluj sterownik, klikając przycisk "Dalej". Niczego nie musisz wybierać przy instalacji.

Krok 2: Pobierz XOutput

Gdy masz już zainstalowany sterownik, pora pobrać XOutput. Wejdź na oficjalną stronę XOutput i ściągnij archiwum ZIP z najnowszą wersję programu.

Pobierz XOutput

Po pobraniu archiwum wypakuj program w wybrane przez siebie miejsce, najlepiej do oddzielnego katalogu np. na dysku D. Nie wypakowuj programu bezpośrednio na dysk C - może mieć wtedy problemy z uruchomieniem ze względu na uprawnienia dostępu.

Skonfiguruj XOutput i ustaw mapowanie przycisków pada pod układ z Xbox 360

Masz już wszystko, czego potrzebujesz. Podłącz swojego pada typu DirectInput do komputera, czy to za pomocą kabla USB, czy to za pomocą Bluetooth, a następnie udaj się do katalogu z wypakowanym programem XOutput i uruchom aplikację. Wyświetli się główne oknoprogramu.

Dostosuj podstawowe ustawienia XOutput

Zanim przejdziemy do konfiguracji pada, dostosujmy podstawowe ustawienia, aby "ułatwić sobie życie".

Dostosuj podstawowe ustawienia XOutput

Zacznijmy od ustawienia programu. Wybierz menu "Tools > Settings" i zaznacz w nowym oknie dwa poniższe pola:

  • Run at Windows Startup
  • Close application to tray bar

Zamknij okno ustawień. Od teraz program będzie uruchamiał się automatycznie wraz z systemem, więc nie będziesz musiał robić tego samemu za każdym razem, gdy chcesz pograć na padzie.

Skonfiguruj i skalibruj pada

W sekcji "Game controllers" musimy najpierw stworzyć wirtualny kontroler XInput, który będzie przechwytywał naszego pada DirectInput. W tym celu kliknij przycisk "Add controller".

Dodaj nowy wirtualny kontroler

Spowoduje to utworzenie nowego wirtualnego kontrolera XInput, do którego teraz musimy przypisać przyciski z naszego pada.

Kliknij przycisk "Edit" obok świeżo utworzonego kontrolera. Wyświetli się nowe okno kalibracji.

Wejdź do edycji kontrolera

Po lewej stronie znajdziesz listę wszystkich przycisków z pada Xbox 360, podzieloną na trzy części - Axes (osi gałek analogowych), D-Pad ("krzyżak") oraz Buttons (pozostałe przyciski). Musisz teraz każdy z tych elementów zmapować ze swoim padem. Zacznij od samej góry, klikając przycisk "Configure".

Kliknij Configure obok każdego przycisku

Pojawi się nowe okienko, w którym wyświetla się obrazek pada od Xbox 360 z zaznaczonym analogiem lub przyciskiem, który musisz wychylić lub wcisnąć. Przykładowo, jeśli konfigurujesz LX (oś X lewego analoga), to musisz przesunąć lewą gałką analogową w lewo i prawo, aby program wykrył całe wychylenie, a następnie kliknąć "Save".

Zmapuj przycisk

Zmapuj w ten sposób wszystkie przyciski pada, klikając po kolei "Configure", aż wypełnisz całą listę przycisków.

Gdy ukończysz mapowanie, zamknij całe okno edycji pada. Powrócisz w ten sposób do głównego ekranu XOutput.

Pełna lista konfiguracji

Teraz pozostaje już tylko wcisnąć przycisk "Start" w oknie XOutput obok kontrolera, którego dodaliśmy do listy. XOutput uruchomi teraz wirtualny pad od Xbox 360, który przechwytuje wciśnięcia przycisku z Twojego pada.

Uruchom wirtualnego pada przyciskiem Start

Usłyszysz charakterystyczny dźwięk podłączanego urządzenia do komputera, a gdy wejdziesz do listy kontrolerów w systemie, zauważysz, że obok Twojego standardowego kontrolera DirectInput (w moim przypadku kontroler "Twin USB Joystick") wyświetla się Kontroler od Xbox 360.

Kontroler od Xbox 360

Oznacza to, że wszystko jest gotowe i możesz przejść do gry.

Od teraz za każdym razem, gdy zechcesz grać na swoim padzie, wystarczy, że go podłączysz do komputera, wywołasz okno XOutput i odpalisz wirtualnego pada przyciskiem Start. Pad od razu będzie działać w każdej grze.