Pokazywaliśmy już kilka metod na rozwiązanie najczęściej spotykanych problemów w Sklepie Play, jednak nie wszystkie błędy można rozwiązać resetując ustawienia aplikacji czy czyszcząc pamięć podręczną. Są też nieco bardziej zaawansowane błędy, które trzeba usunąć inaczej - jak np. błąd -24.
Najczęściej na problemy ze Sklepem Play pomagają stosunkowo proste operacje - wyczyszczenie pamięci podręcznej w ustawieniach aplikacji dla Sklepu Play i Usług Google Play, zrestartowanie telefonu czy ponowne podpięcie swojego konta Google. Niestety, nie zawsze jest to rozwiązaniem zaistniałych problemów.
Jednym z problemów, których tak nie rozwiążemy, jest błąd -24. Wyświetla się on wtedy, gdy próbujemy zainstalować jakąś aplikację i dotyczy tylko jednej lub kilku pozycji. Aplikacja się pobiera, ale gdy Sklep Play przechodzi do etapu "Instalowanie", to po chwili wyskakuje błąd.
Skąd się bierze błąd -24?
Błąd pojawia się wtedy, gdy aplikacja została już raz pobrana, ale z jakieś przyczyny nie doszło do pełnej instalacji. Często się tak dzieje, gdy próbujemy zainstalować kilka aplikacji jednocześnie. Wtedy tworzony zostaje systemowy folder dla danej aplikacji, ale nie zostaje ona w pełni zainstalowana.
Android uznaje aplikacje za niezainstalowaną, ale w systemowych katalogach wciąż widnieje folder przeznaczony dla aplikacji. Z tego powodu przy próbie ponownej, właściwej instalacji Sklep Play wyrzuca komunikat -24, gdyż nie może zapisać plików w istniejącym folderze.
Jak rozwiązać błąd -24 w Sklepie Play?
Musimy usunąć folder, który Sklep Play utworzył dla aplikacji, ale jej nie zainstalował. Znajduje się on niestety w katalogu systemowym, więc wymagany jest dostęp do roota. Gdy mamy roota, to pobieramy dowolny menedżer plików, który obsługuje roota i przeglądanie plików systemowych. Może to być np. jeden z poniższych:
Pobierz Root Browser ze Sklepu Play
LUB
Pobierz ES File Explorer ze Sklepu Play
Ja z kolei na potrzeby poradnika skorzystałem z Menedżera plików, który jest wbudowany w CyanogenMod, czyli zmodyfikowaną wersję Androida. Niezależnie od tego, jakiego menedżera plików używamy, należy udać się do głównego folderu systemowego.
W tym celu wysuwamy zakładkę nawigacyjną w menedżerze plików i udajemy się do folderu "/". Nie wchodzimy do karty SD (/sdcard) lub do zwykłej pamięci wewnętrznej. Musimy przejść do głównego katalogu, który oznaczony będzie jako "/" lub "ROOT". Jeśli korzystamy z ES File Explorer, to musimy w panelu bocznym zaznaczyć pole "Root explorer".
Następnie przechodzimy do katalogu "data", a następnie do podfolderu "data". W lokalizacji "/data/data" znajdują się wszystkie foldery zainstalowanych aplikacji. Wyszukujemy folderu, który odpowiada nazwie naszej aplikacji, którą próbujemy zainstalować. Jak go znaleźć? Najprościej otworzyć Sklep Play na komputerze, a następnie wyszukać aplikacji, którą próbujemy zainstalować.
Po wejściu na podstronę aplikacji spoglądamy na końcówkę adresu. Wyświetla się tam nazwa pakietu po frazie "id=" - w naszym wypadku dla aplikacji FTP Server, która powodowała błąd, nazwa pakietu to "com.theolivetree.ftpserver".
Wyszukujemy takiego samego katalogu w folderze "data/data", a następnie zaznaczamy go i usuwamy. Teraz możemy powrócić do Sklepu Play i zainstalować aplikację jeszcze raz - błąd -24 już się nie pojawi.
Rozwiązanie jest dość proste, gdy mamy roota, gdyż wtedy możemy utworzony przez Sklep Play folder dla aplikacji ręcznie usunąć. Gdy nie mamy roota, a taki błąd się pojawia, to pozostaje wypróbować tylko standardowe operacje, czyli czyszczenie pamięci podręcznej Usług Google Play i Sklepu Play lub - ostatecznie - przywrócenie fabrycznych ustawień. To ostatnie powinno skutecznie usunąć wspomniane wyżej foldery, ale wiąże się także - niestety - z usunięciem wszystkich naszych danych w telefonie.