Spis treści
Android Pay umożliwia dokonywanie błyskawicznych płatności za pomocą twojego smartfona. Zobacz, jak skonfigurować płatności Android Pay, jakie banki obsługuję tę usługę i jakiego smartfona potrzebujesz, aby z tego skorzystać.
Płatności Android Pay zawitały do Polski w listopadzie 2016 r. Od tego czasu coraz więcej banków wspiera tę funkcję, choć nadal wybór jest ograniczony. Od początku funkcję tę wspierają BZ WBK, Alior Bank oraz T-Mobile Usługi Bankowe. Od 1 marca 2017 r. do tej grupy dołączył Nest Bank. Zobaczmy, czym są płatności Android Pay, jakie mają wymagania i jak je skonfigurować w smartfonie.
Co to jest Android Pay?
Android Pay to płatności zbliżeniowe, w których do uiszczenia opłaty wykorzystujemy nasz telefon, a nie samą kartę. Wszystko odbywa się za pomocą specjalnej aplikacji, w której musimy dodać dane swojej karty płatniczej. Za pomocą Android Pay możemy płacić w odpowiednio oznaczonych miejscach lub online przez odpowiednie aplikacje mobilne (np. Allegro czy Uber obsługują płatności Android Pay).
Wystarczy zainstalować odpowiednią aplikację, podpiąć swoją kartę płatniczą i to wszystko – od tej pory możesz płacić zbliżeniowo za pomocą swojego smartfona. Opcja ta jednak ma pewne wymagania i ograniczenia, o których trzeba wiedzieć. Nie każdy będzie w stanie skorzystać z tej funkcji od razu.
Jakie wymagania ma Android Pay?
Zacznijmy od kwestii technicznych. Aby aplikacja Android Pay mogła zostać zainstalowana, twój smartfon musi obsługiwać technologię NFC oraz posiadać Androida 4.4 (KitKat) lub nowszego. Nie są to zbyt wielkie wymagania, gdyż większość nowszych urządzeń ma przynajmniej Androida 5.0 (Lollipop) lub 6.0 (Marshmallow), nie wspominając o coraz szerszej ilości aktualizacji urządzeń do Androida 7.0 (Nougat). Technologia NFC również powinna być dostępna w nowszych urządzeniach, ale nieco starsze modele chociażby sprzed 2 lat mogą jeszcze jej nie posiadać (znajdziesz ją w ustawieniach komunikacji).
Jeśli twój telefon obsługuje Android Pay, to pozostaje jeszcze jedna kwestia – twój bank. Niestety, płatności Android Pay to w Polsce wciąż nowość. Aby można było z nich korzystać, twój bank musi wprowadzić ich obsługę do swojej oferty. Aktualnie w Polsce płatności Android Pay obsługiwane są przez BZ WBK, Alior Bank, T-Mobile Usługi Bankowe oraz Nest Bank (od 1 marca 2017). Jeśli masz kartę płatniczą wydaną przez któryś z tych banków, to możesz skonfigurować płatności Android Pay.
Konfiguracja Android Pay
Pierwszym krokiem jest zainstalowanie aplikacji Android Pay. Znajdziesz ją w Sklepie Play lub po kliknięciu w link poniżej.
Pobierz Android Pay ze Sklepu Play
Zainstaluj aplikację tak samo, jak każdą inną ze Sklepu Play, a następnie ją uruchom. Od razu na pierwszym ekranie zostaniesz poproszony/-a o konfigurację metody płatności. Dotknij przycisku „Dodaj kartę”, aby dodać metodę płatności.
Kartę możesz dodać na dwa sposoby. Pierwsze to zrobienie jej zdjęcia za pomocą aparatu – odpowiedni interfejs zostanie od razu wyświetlony. Na ekranie pojawi się ramka, wewnątrz której trzeba uchwycić kartę płatniczą. Alternatywnie, jeśli masz problemy z rozpoznaniem karty przez tę funkcję, możesz dodać ją ręcznie, wpisując jej dane. Wystarczy dotknąć przycisku „Dodaj ręcznie” i wpisać numer karty.
Po akceptacji i weryfikacji karty wyświetli się odpowiedni regulamin w zależności od banku, z którego karta pochodzi. Regulamin należy zaakceptować, aby przejść dalej. Kolejny krok to sprawdzenie, czy twój telefon ma włączoną funkcję blokady ekranu na hasło lub wzór. Aktywowana blokada ekranu kodem PIN lub wzorem jest wymagana w celu zabezpieczenia telefonu.
Jeśli nie masz jeszcze skonfigurowanej blokady ekranu, to Android Pay wyświetli taką prośbę – wystarczy wtedy dotknąć przycisku konfiguracji, co spowoduje przeniesienie do odpowiedniej sekcji ustawień systemowych. Skonfiguruj blokadę wzorem lub kodem PIN, a następnie powróć do Android Pay.
I to wszystko, masz już teraz skonfigurowaną funkcję Android Pay i możesz nią płacić w wybranych miejscach. Aby można było dokonać płatności, musisz w telefonie włączyć NFC (zazwyczaj skrót znajdziesz w panelu powiadomień wśród innych skrótów, takich jak Wi-Fi, Dane komórkowe czy GPS). Zasady płacenia są podobne, co przy zwykłych transakcjach zbliżeniowych – płatności za kwotę do 50 zł nie wymagają dodatkowego potwierdzenia i wystarczy przyłożyć telefon do terminala. Przy płatnościach za wyższe kwoty zostaniesz poproszony o podanie kodu PIN do karty płatniczej.