Usługi chmury kojarzą się błyskawicznie z takimi serwisami, jak Dropbox, SkyDrive czy Dysk Google. Oczywiście, są to najpopularniejsze usługi, ale należy pamiętać, że oferują ograniczoną ilość miejsca, a kwestie ochrony prywatności nie stoją na najwyższym poziomie. A gdyby tak móc założyć własną chmurę?
Założenie własnej usługi chmury może wydawać się skomplikowane, wysoce kosztowne i niepraktyczne, ale w rzeczywistości takie nie jest. A wszystko to dzięki serwisowi ownCloud, który oferuje odpowiednie oprogramowanie możliwe do zainstalowania na serwerze lokalnym (który można stworzyć za darmo) lub na własnym wykupionym serwerze hostingowym (ownCloud ma nie większe wymagania, niż np. popularny system blogowy Wordpress).
Zakładając własną chmurę mamy do dyspozycji te same opcje, które są dostępne w popularnych serwisach, czyli synchronizację plików, kalendarze, kontakty, podgląd zdjęć i dokumentów, listy zadań i inne tego typu rzeczy. Różnica jednak jest taka, że wszystkie nasze dane znajdują się pod naszą kontrolą. ownCloud oferuje zarówno pliki serwerowe, które umożliwiają zainstalowanie usługi na własnym serwerze, jak również klienta do synchronizacji plików na Windowsa, Maka, Androida oraz iOS. Dostępny jest także panel online, do którego możemy zalogować się za pomocą przeglądarki z dowolnego miejsca i synchronizować nasze pliki, a także korzystać z kalendarza i innych elementów. Zupełnie tak, jak ma to miejsce w przypadku SkyDrive czy innych usług.
Gdzie zainstalować ownCloud?
Decydując się na stworzenie własnej chmury musimy zdecydować, gdzie chcemy przechowywać własne pliki. Do dyspozycji mamy dwie opcje. Pierwsza to założenie własnego serwera lokalnego, na komputerze, z którego korzystamy w domu. W tym celu możemy skorzystać z oprogramowania XAMPP, które za jednym zamachem instaluje na naszym komputerze Serwer Apache do obsługi skryptów PHP, bazę danych MySQL oraz wszystkie inne komponenty, które umożliwią instalowanie skryptów aplikacji internetowych.
Minusem takiego rozwiązania jest fakt, że nasz komputer musi być zawsze włączony - w końcu to nasz dysk twardy w komputerze stanie się przestrzenią, w której będą synchronizowane i przechowywane wszystkie pliki. Osoby posiadające wykupiony hosting mogą skorzystać z drugiej opcji i zainstalować ownCloud na swoim serwerze FTP. Niestety w tym przypadku ponownie kłania się kwestia prywatności - skąd niby mamy mieć pewność, że dostawca hostingu nie zagląda w nasze pliki? Z drugiej strony takiej gwarancji nie ma mnóstwo właścicieli serwisów internetowych.
Jak zainstalować ownCloud?
Pierwszym krokiem jest udanie się na stronę usługi ownCloud i pobranie plików serwerowych ownCloud Server. Do wyboru mamy trzy pakiety - “Tar or Zip File”, “Web Installer”, a także “Linux Packages”.
Osoby instalujące ownCloud na własnym serwerze lokalnym (np. postawionym za pomocą XAMPP) powinny pobrać paczkę ZIP dla Windowsa, a następnie rozpakować jej zawartość do podkatalogu "htdocs" (znajduje się on w folderze z zainstalowanym pakietem XAMPP). Następnie należy uruchomić serwer i z poziomu przeglądarki udać się pod adres http://127.0.0.1/ownCloud. Jest to ścieżka do wypakowanych plików serwerowych owNCloud, natomiast 127.0.0.1 wskazuje na nasz lokalny komputer.
Jeżeli instalujemy ownCloud na wykupionej usłudze hostingowej to wystarczy pobrać "Web Installer", a nastepnie zalogować się na swój serwer FTP, utworzyć np. katalog ownCloud i umiescić w nim pobrany plik PHP. Następnie należy udać się pod adres swojego serwera i wskazać folder ownCloud, np. http://mojadomena.pl/ownCloud/setup-owncloud.php. Skrypt PHP automatycznie sprawdzi, czy nasz serwer się nadaje do usługi ownCloud i pobierze odpowiednie pliki, a następnie przeprowadzi nas przez proces instalacji.
Jak korzystać z zainstalowanego ownCloud?
Po instalacji korzystanie wygląda dokładnie tak samo, jak w przypadku usług Dropbox czy SkyDrive. Wystarczy pobrać ze strony ownCloud odpowiedniego klienta do synchronizacji (Windows / Mac / Android / iOS) lub zalogować się do naszej usługi przez przeglądarkę i umieszczać pliki w naszej chmurze.
Interfejs do obsługi naszej chmury w przeglądarce nie odbiega od profesjonalnych usług - wszystkie funkcje dostepne są z menu, a każdy plik możemy podglądać, otwierać, pobierać lub usuwać.
ownCloud oferuje mnóstwo ciekawych funkcji, takich jak udostępnianie linków do plików umieszczonych w chmurze dla osób z zewnątrz, wyszukiwarkę, galerię obrazów, przeglądarkę z podglądem dokumentów, kalendarz z funkcją synchronizacji oraz wiele innych. Znajdziemy tutaj nawet zakładkę Music, która umożliwia strumieniowanie muzyki umieszczonej w chmurze.