Jak włączyć i korzystać z nowych zakładek w GMailu?
Od paru dni możemy cieszyć się nową funkcją w poczcie GMail - zakładkami. Filtrują one zawartość naszej skrzynki pocztowej i dzielą wiadomości na zakładki ze względu na ich rodzaj. Pokazujemy, jak uaktywnić tę funkcję i jak z niej korzystać.
Wszystkie osoby, które chcą sprawdzić, jak się sprawuje nowy interfejs mogą w dowolnym momencie uaktywnić taką opcję na swoim koncie. Zakładki pozwalają filtrować wiadomości, które znajduja się już w naszej skrzynce. GMail automatycznie podzieli naszą skrzynkę i oddzieli ważne wiadomości od reklam, powiadomień ze stron społecznościowych czy też wiadomości z for internetowych.
Aby uaktywnić zakładki, należy kliknąć w ikonę z kołem zębatym, a następnie z rozwijanego menu wybrać opcję “Skonfiguruj skrzynkę odbiorczą”.
Pojawi się nowe okno, w którym możemy wybrać zakładki, które chcemy, aby były wyświetlane. Do dyspozycji mamy zakładkę społecznościową (powiadomienia z Facebooka, Pinterestu, Google+ etc.), zakładkę z ofertami (oferty marketingowe, reklamy, promocje), zakładkę z powiadomieniami (np. potwierdzenia z banków, rachunki, wyciągi) oraz fora (wiadomości wysyłane z grup internetowych).
Wystarczy zaznaczyć wybrane pozycje i kliknąć przycisk “Zapisz zmiany”. Nasza cała skrzynka pocztowa zostanie przefiltrowana i podzielona na wspomniane zakładki. W dowolnej chwili możemy się między nimi przełączać i przeglądać wiadomości. Podstawową zakładką pozostaje zakładka “Główne”, która teraz będzie zawierać najważniejsze wiadomości (np. od znajomych czy też z pracy) oraz te, które nie pasują do pozostałych sekcji.
Filtrowanie odbywa się automatycznie na podstawie algorytmów Google. Jeżeli jednak zauważymy jakieś nieprawidłowości i wiadomość zostanie umieszczona w złej zakładce (lub gdy chcemy przypisać wiadomość z zakładki “Główne” do innego działu) to wystarczy, że przeniesiemy wiadomość do innej sekcji metodą “przeciągnij i upuść”.
Nie wszystko złoto, co się świeci.
Nowa funkcja Google, pomimo że przydatna, zdążyła już zebrać falę krytyki ze strony różnych użytkowników i serwisów. Przede wszystkim minusem nowego rozwiązania jest brak jakiejkolwiek personalizacji. Do dyspozycji mamy tylko cztery dodatkowe zakładki i w żaden sposób nie możemy ich zmieniać. Nie możemy tworzyć własnych zakładek w celu oddzielenia np. wiadomości od znajomych od wiadomości rodzinnych. Brak także wskaźników nieprzeczytanych wiadomości na zakładkach - jedynym wskaźnikiem jest całkowita liczba nieprzeczytanych wiadomości na naszym koncie.
Filtrowanie wiadomości, ze względu na automatyczny algorytm, też nie jest w pełni perfekcyjne, ale to na szczęście możemy skorygować przenosząc wiadomość ręcznie. Zakładka “Oferty” również zbiera fale krytyki ze względu na nowy rodzaj reklam od Google, które mogą się tam pojawiać. Google opisuje swoje reklamy jako nowy typ promowania produktów w postaci wiadomości, które możemy przesłać do swoich znajomych. Takie wiadomości można jednak wyłączyć jednym przyciskiem myszy - raz na zawsze.
Niemniej jednak zakładki wywarły na mnie ogólnie pozytywne wrażenie i w zdecydowanej większości przypadków podzieliły zawartość mojej skrzynki poprawnie. Osobiście zostawie je włączone. Jeżeli jednak wy byście chcieli powrócić do starego układu to wystarczy, że rozwiniecie opcje, udacie się do “Skonfiguruj skrzynkę odbiorczą” i odznaczycie wszystkie pozycje poza główną zakładką.