Jak wyłączyć lub ukryć OneDrive w Windows 10
OneDrive jest w Windowsie 10 wpychany użytkownikom nieco na siłę, podobnie z resztą jak Windowsie 8.1. Jeśli wolimy np. Dropboksa lub Dysk Google i nie chcemy korzystać z chmury Microsoftu, to możemy usunąć skrót do OneDrive z okna Eksploratora lub całkowicie wyłączyć chmurę.
OneDrive jest w pełni zintegrowany z Windowsem 10, co ma swoje plusy, ale nie każdy jest zainteresowany tą funkcją. Niestety, jeśli logujemy się za pomocą konta Microsoft, to dysk w chmurze OneDrive jest nam automatycznie przydzielany i umieszczony na stałe w pasku bocznym Eksploratora plików.
Mamy dwie opcje: możemy po prostu usunąć odnośnik do OneDrive z Eksploratora plików, dzięki czemu sama usługa chmury nadal będzie aktywna (katalog OneDrive znajduje się w folderze użytkownika, tam, gdzie Dokumenty, Obrazy i Zdjęcia). Dzięki temu jeśli kiedyś zechcemy skorzystać z usługi, to folder OneDrive wciąż będzie dostępny, ale nie będzie na siłę przypięty do paska bocznego.
Drugim rozwiązaniem jest całkowite wyłączenie usługi OneDrive - wtedy folder OneDrive zniknie całkowicie i synchronizacja w chmurze nie będzie się odbywać w tle.
1. Ukryj odnośnik do OneDrive w Windows 10
Jeśli po prostu chcemy pozbyć się odnośnika z menu bocznego Windows 10, to wystarczy wykonać prostą edycję w rejestrze systemowym. W tym celu wciskamy kombinację klawiszy Windows + R i uruchamiamy Edytora rejestru za pomocą poniższej komendy:
regedit
W Edytorze rejestru przechodzimy do odpowiedniego klucza poprzez rozwijanie folderów w pasku bocznym po lewej stronie:
HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6}
Po zaznaczeniu klucza "{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6}" wyświetlą się jego szczegóły po prawej stronie. Znajdziemy tu wpis o nazwie "System.IsPinnedToNameSpaceTree".
Klikamy w niego dwukrotnie, aby wyświetlił jego wartość. Domyślna wartość ustawiona jest na 1, co znaczy, że odnośnik do OneDrive jest widoczny w Eksploratorze.
Zmieniamy wartość na 0 i klikamy OK, a następnie uruchamiamy komputer ponownie. OneDrive zniknie z okna Eksploratora. Jeśli zechcemy go przywrócić, to wystarczy ponownie zmienić wartość powyższego wpisu na 1.
2. Całkowita dezaktywacja OneDrive w Windows 10 Pro
Jeśli mamy Windowsa 10 Pro, to możemy skorzystać z narzędzia o nazwie "Edytor lokalnych zasad grupy", aby uzyskać dostęp do zaawansowanych ustawień. W tym celu wciskamy kombinację klawiszy Windows + R i w oknie uruchamiania wpisujemy:
gpedit.msc
Teraz w oknie Edytora lokalnych zasad grupy przechodzimy do poniższej ścieżki:
Konfiguracja komputera > Szablony administracyjne > Składniki systemu Windows > OneDrive
Po zaznaczeniu folderu OneDrive wyświetlą się ustawienia po prawej stronie. Znajdziemy tu funkcję o nazwie "Nie zezwalaj na używanie usługi OneDrive na potrzeby przechowywania plików". Klikamy w nią dwukrotnie, aby wejść do jej opcji.
W nowym oknie wystarczy uaktywnić tę funkcję, co spowoduje wyłączenie OneDrive. Po lewej stronie zaznaczamy pole "Włączone", potwierdzamy zmiany przyciskiem OK i restartujemy komputer. OneDrive powinien być już niedostępny.
3. Całkowita dezaktywacja OneDrive w Windows 10 Home
W Windows 10 Home nie mamy dostępu do Edytora lokalnych zasad grupy, ale możemy wymusić wyłączenie OneDrive za pomocą Edytora rejestru. W tym celu wciskamy kombinację klawiszy Windows + R, a następnie wpisujemy:
regedit
Po zatwierdzeniu komendy na ekranie wyświetli się okna Edytora rejestru. Przechodzimy w lewym pasku bocznym do następującej ścieżki:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows
Kliknij prawym przyciskiem myszy na kluczu "Windows" i wybierz "Nowy > Klucz". Utwórz klucz o nazwie OneDrive.
Po utworzeniu klucza OneDrive należy zaznaczyć go po lewej stronie poprzez kliknięcie lewym przyciskiem myszy. Po prawej stronie wyświetli się lista wpisów należących do klucza OneDrive - póki co będziemy mieć tu tylko wpis "(Default)". Klikamy prawym przyciskiem myszy w pustym polu po prawej stronie (pod wpisem Default) i wybieramy "Nowy > Wartość DWORD (32-bitowa)".
Nadajemy nazwę dla tworzonego wpisu: DisableFileSyncNGSC. Potwierdzamy utworzenie wpisu przyciskiem Enter. Następnie klikamy dwukrotnie lewym przyciskiem myszy na wpisie DisableFileSyncNGSC, aby wyświetlić jego opcje.
W polu z ustawieniami wartości wpisujemy mu wartość 1. Klikamy OK i restartujemy komputer - OneDrive zostanie dezaktywowany tak samo, jak w metodzie #2.