Spis treści
Nakładka z aplikacji Xbox w Windows 10 umożliwia wykonywanie zrzutów ekranu oraz kręcenie materiałów wideo z gier. Niestety, w niektórych grach powoduje ona ograniczenie ilości klatek na sekundę do 60 ze względu na wymuszenie synchronizacji pionowej. Jak zatem wyłączyć tę nakładkę?
Nakładkę możemy wyłączyć nie tylko wtedy, gdy coś nam blokuje liczbę klatek na sekundę, ale także wtedy, gdy po prostu nam ona przeszkadza. Teoretycznie nie stanowi ona niczego złego, bo możemy za jej pomocą nakręcić szybko filmik z gry lub zrobić zrzut ekranu. W praktyce jednak jest inaczej - wiele osób zgłasza, że nakładka potrafi wymuszać synchronizację pionową i ograniczenie do 60 FPS, a w takich grach, jak Counter-Strike czy DOTA 2 jest to niewskazane.
1. Wyłącz nakładkę Xbox w ustawieniach aplikacji
Pierwszym sposobem jest wyłączenie nakładki w ustawieniach aplikacji Xbox. W tym celu przechodzimy do menu Start, a następnie wyszukujemy aplikacji Xbox.
Uruchamiamy ją i czekamy na zalogowanie się do naszego profilu. Po włączeniu się aplikacji Xbox należy wejść do opcji za pomocą ikony koła zębatego w dolnym lewym rogu ekranu.
Po wejściu do ustawień przechodzimy do zakładki "DVR z gry", a następnie odznaczamy wszystkie dostępne opcje. Po odznaczeniu pierwszej opcji "Zrób zrzut ekranu korzystając z DVR gry" powinny od razu zniknąć wszystkie inne.
Teraz nakładka jest wyłączona i nie powinna powodować problemów. Jeśli jednak aplikacja Xbox nadal jakoś wpływa na nasze gry i ogranicza nam ilość FPS, to możemy pokusić się o całkowite wykasowanie aplikacji systemowej w Windows 10.
2. Wykasuj całkowicie aplikacje związane z Xbox
Uruchom menu Start, a następnie wyszukaj opcji o nazwie PowerShell. Po jej znalezieniu kliknij w nią prawym przyciskiem myszy i wybierz "Uruchom jako administrator".
Poczekaj na załadowanie się PowerShella, a następnie wpisz poniższą komendę:
Get-AppxPackage *xbox* | Remove-AppxPackage
Potwierdź ją przyciskiem Enter i poczekaj, aż PowerShell uruchomi pakiety związane z Xboksem. Na ekranie może się pokazać czerwony komunikat z błędem, ale należy go zignorować. Po wszystkim zamykamy okno PowerShella i restartujemy system - aplikacji Xbox nie powinno już być w naszym komputerze.