Spis treści
Google wyświetla na stronach reklamy, które mogą Cię zainteresować. Wykorzystywana jest twoja historia przeglądania oraz lokalizacja. Można to jednak wyłączyć, aby nie otrzymywać spersonalizowanych reklam. Jak to zrobić?
Spersonalizowane reklamy to, teoretycznie, dobra rzecz. Skoro już mamy na stronach oglądać reklamy, to dobrze by było, jakby były one dla nas interesujące, prawda? Nie każdy jednak chce, aby tak było. Prawie wszystkie reklamy wyświetlane są na stronach za pomocą AdSense, czyli usługi Google, z której korzysta większość witryn wyświetlających reklamy. Google zbiera o nas informacje, takie jak historia przeglądania czy lokalizacja, a następnie wykorzystuje je do tego, aby wyświetlić nam potencjalnie interesujące reklamy na bazie naszych gustów.
Ten system nie jest jednak idealny. Czasem wystarczy, że raz odwiedzimy stronę, która nie do końca nas interesuje, a potem wyświetlane są nam powiązane reklamy. To, że raz z ciekawości sprawdziliśmy ofertę biura turystycznego nie oznacza, że chcemy teraz na każdej stronie widzieć reklamy z ofertami wycieczek. Nie wspominając o sytuacjach, gdy współdzielimy z rodziną komputera i szukamy pomysłu na prezent – sugerowane reklamy mogą zepsuć niespodziankę, wyświetlając podobne produkty osobom, które korzystają z naszego komputera.
Na szczęście Google pozwala nam wypisać się z programu spersonalizowanych reklam – bez względu na to, czy korzystamy z konta Google, czy nie. Reklamy nadal będą wyświetlane, ale nie będą one bazowane tak ściśle na naszych zainteresowaniach i historii przeglądania.
Wyłączanie sugerowanych reklam w opcjach konta Google
Jeżeli masz konto Google i jesteś na nie zalogowany/-a, to źródłem informacji na twój temat są dane zebrane i zapisane na twoim koncie. Google daje jednak możliwość wyłączenia użycia tych danych do personalizacji reklam AdSense. Jak to wyłączyć?
Musisz zalogować się na swoim koncie Google i przejść do zakładki z ustawieniami spersonalizowanych reklam. Możesz to zrobić szybko, klikając w link poniżej, który przekieruje Cię do odpowiedniej podstrony Google:
Przejdź do ustawień reklam Google na swoim koncie
Po wejściu w powyższy link wyświetlą się ustawienia twojego konta i reklam. Aby wyłączyć spersonalizowane reklamy, należy odznaczyć pole „Używaj również aktywności i informacji na koncie Google do personalizowania reklam w tych witrynach i aplikacjach oraz przechowuj te dane na koncie Google”.
Następnie należy wyłączyć reklamy za pomocą głównego przełącznika obok napisu „Personalizacja reklam”. Pojawi się wtedy nowe okienko, w którym Google poinformuje Cię, że reklamy nadal będą wyświetlane, ale będą mniej trafne. Nadal będą tematyczne (ich tematyka będzie zgodna z tematyką odwiedzanej strony), ale nie będą wykorzystywane żadne dane personalizujące reklamy.
Potwierdź wyłączenie reklam przyciskiem „Wyłącz”. Google teraz nie będzie wykorzystywać twoich danych do wyświetlania sugerowanych reklam.
Wyłączanie sugerowanych reklam, gdy NIE korzystasz z konta Google
Jeżeli nie korzystasz z konta Google, to… Google i tak Cię śledzi, zbiera o Tobie informacje i wykorzystuje je do wyświetlenia spersonalizowanych reklam. W jaki sposób? Po prostu wykorzystuje dane zapisane bezpośrednio w przeglądarce internetowej, a nie te z konta Google. Na szczęście to również da się wyłączyć.
Google przygotował specjalną podstronę z ustawieniami, na której możemy dostosować zbieranych danych i wyłączyć sugerowane reklamy. Zmiany te zostaną zapisane dla naszej przeglądarki internetowej. Aby to zrobić, wejdź w poniższy link:
Przejdź do ustawień reklam Google dla użytkowników bez konta Google
Po wejściu w powyższy link bez logowania na konto Google wyświetlą się informacje związane z personalizacją reklam. Możemy w tym miejscu wyłączyć spersonalizowane reklamy na bazie danych przeglądarki w wyszukiwarce Google ORAZ na stronach internetowych.
Aby wyłączyć spersonalizowane reklamy, po prostu odznacz oba pola. Po odznaczeniu tych pól nie będą się już wyświetlać reklamy na bazie historii przeglądanych stron. Pamiętaj jednak, że te opcje są aktywne tylko dla danej przeglądarki internetowej – jeżeli korzystasz z kilku przeglądarek, to konieczne będzie ustawienie tego w każdej z nich osobno.
Jeżeli w przyszłości przeinstalujesz przeglądarkę i usuniesz z niej dane tymczasowe i pliki cookies, to również trzeba będzie to zrobić ponownie. Aby się przed tym zabezpieczyć, możesz skorzystać z rozszerzenia dla Chrome o nazwie IBA Opt-Out, które automatycznie wypisuje Cię z personalizowanych reklam, nawet po wyczyszczeniu plików cookies.