Często jest tak, że wysyłamy wiadomość do wielu osób jednocześnie. Wpisujemy wtedy odbiorców po przecinku lub korzystamy z pola DW lub CC. Problem w tym, że po wysłaniu takiej wiadomości wszyscy odbiorcy widzą nawzajem swoje adresy pocztowe. Jak tego uniknąć w prosty sposób?
Pole CC (Carbon Copy) lub w polskiej wersji DW (Do wiadomości) służą do wpisywania adresów kolejnych osób, które mają otrzymać daną wiadomość. Niestety funkcja ta została stworzona z myślą o raczej zamkniętych środowiskach znajomych / wspołpracowników z założeniem, że każdy i tak zna adresy e-mail pozostałych osób. Nie zawsze jednak tak jest - niejednokrotnie dostałem za czasów studiów wiadomość od wykładowcy, w której wyświetlały się adresy wszystkich pozostałych osób. Część z nich mogłaby sobie tego nie życzyć.
Ukrywanie adresów przy wysyłaniu masowej wiadomości
Na szczęście jest na to proste rozwiązanie, a jest nim pole BCC (angielska wersja - Blind Carbon Copy) lub UDW (Ukryte do wiadomości - polska wersja). W zależności od tego, w jakim języku jest interfejs naszego konta pocztowego, wśród dostępnych opcji powinniśmy znaleźć jedną z powyższych. My pokażemy to na przykładzie Gmaila, ale taką opcję znajdziecie także w innych pocztach oraz klientach pocztowych (chociażby Outlook).
Klikamy zatem w przycisk tworzenia nowego maila, a następnie wpisujemy adres e-mail jednej z osób, do których chcemy wysłać wiadomość. Adres osoby w zwykłym polu "Do" będzie widoczny dla wszystkich odbiorców, więc możemy w tym miejscu np. podać jakiś swój alternatywny e-mail. Następnie zwracamy uwagę na prawą stronę okna - znajdziemy tu przyciski DW oraz UDW.
Klikamy w przycisk UDW, co spowoduje wysunięcie nowego pola. Wpisujemy w pole UDW po przecinku adresy osób, do których chcemy wysłać wiadomość. Wszystkie wpisane tutaj adresy będą ukryte i te osoby po otrzymaniu maila nie zobaczą adresów innych osób.
Po wszystkim wpisujemy temat oraz treść wiadomości i wysyłamy naszego maila. Możemy być teraz pewni, że osoby z listy UDW nie widzą pozostałych adresów i prywatność odbiorców została odpowiednio zachowana.