Dzisiaj sporo danych przechowujemy w chmurze, w tym zdjęcia. Niestety, usługi takie jak Dropbox czy OneDrive nie są odpowiednio przystosowane do konkretnego typu plików i raczej nastawiają się na ogólną synchronizację danych. Jeżeli chcielibyśmy lepiej zarządzać swoimi zdjęciami, synchronizować je w chmurze, a także tworzyć wspólne albumy ze znajomymi, to warto sięgnąć po Adobe Revel.
Adobe Revel to usługa, która wystartowała w okolicach września zeszłego roku na urządzeniach z kafelkowym Windowsem RT oraz 8 / 8.1. Teraz Adobe Revel dostępny jest także na urządzenia z Androidem i pozwala wygodnie zarządzać swoją biblioteką zdjęć.
Czym jest Adobe Revel?
To, mówiąc krótko, narzędzie do synchronizacji zdjęć z dodatkowymi funkcjami edycji. Działa jak Dropbox, OneDrive czy Dysk Google, z tą różnicą, że jest w całości skupiony na tworzeniu swojej kolekcji zdjęć, a także współdzieleniu i współtworzeniu jej ze znajomymi. Dodatkowo Adobe Revel posiada funkcje edycji zdjęć - możemy je obracać, przycinać, nakładać filtry graficzny w stylu Instagrama, a także wprowadzać opisy do nich i przyporządkowywać je do poszczególnych wydarzeń.
Jak zacząć korzystać z Adobe Revel?
Po uruchomieniu aplikacji musimy stworzyć konto lub zalogować się za pomocą konta Google+ bądź Facebooka. Następnie możemy wybrać, czy chcemy włączyć automatyczne przesyłanie do chmury Adobe Revel wszystkich zrobionych zdjęć, czy też może wolimy wybrać fotografie ręcznie.
Po dokonaniu wyboru zostanie utworzona nam domyślna biblioteka (Library), w której umieszczone będa zdjęcia zgodnie z naszymi ustawieniami (wszystkie lub tylko wybrane).
Organizowanie zdjęć w biblioteki i albumy
Adobe Revel posiada dwupoziomową kolekcję zdjęć. Fundamentalnym poziomem są właśnie biblioteki, czyli Library. W ich skład może wchodzić dowolna ilość zdjęć i do danej biblioteki zdjęcia możemy dodawać zarówno my, jak i np. nasi znajomi, których zaprosimy do danej kolekcji. Pozwala to współdzielić bibliotekę zdjęć i razem budować kolekcję fotografii np. ze wspólnych spotkań.
Domyślnie mamy jedną bibliotekę, ale wystarczy wysunąć menu w górnym lewym rogu, wybrać opcję "Create a new library" i stworzyć kolejną, po czym zaprosić do niej swoich znajomych (opcja "Invite Users" podczas tworzenia lub "Invite collaborators" po utworzeniu).
Kolejny poziom to albumy. Albumy możemy tworzyć w ramach danej biblioteki i umieszczać dowolne zdjęcia. Pozwala to w bardzo ciekawy sposób współtworzyć kolekcję zdjęć. Aby utworzyć nowy album, należy przejść do zakładki "Albums" i wybrać opcję tworzenia nowego albumu.
Przykładowo, możemy stworzyć bibliotekę Imprezy, w której zawarte będą tylko zdjęcia ze spotkań ze znajomymi. Następnie możemy zaprosić resztę znajomych do danej biblioteki, aby przesyłali oni do niej również zdjęcia zrobione ze swojej perspektywy na imprezie. A gdy zdjęć zacznie się gromadzić sporo, to można je podzielić na albumy, z których każdy zawiera fotografie z innej imprezy.
Edycja zdjęć i filtry kolorystyczne
Poza świetnymi funkcjami organizowania zdjęć, Adobe Revel posiada także opcje pozwalające podrasować nasze fotografie. Wystarczy otworzyć wybrane zdjęcie, a następnie stuknąć w ikonę edycji na dolnym pasku narzędzi.
Użytkownicy wcześniej korzystający z Instagramu poczują się tutaj jak w domu. Najpierw możemy wybrać jeden z dostępnych filtrów kolorystycznych, który dopasuje zdjęcie do naszych gustów. Następnie możemy fotografię obrócić i przyciąć, a także przyciąć i polepszyć kontrast.
Podsumowanie
Adobe Revel to świetne narzędzie do przechowywania zdjęć, organizowania ich oraz - przede wszystkim - współtworzenia kolekcji z naszymi znajomymi. Z własnego doświadczenia wiem, że jest to niesamowicie przydatne. Tradycyjne formy przesyłania sobie zdjęć nie zawsze się sprawdzają, a portale społecznościowe nie są odpowiedzią na wszystkie potrzeby. Revel udostępnia rewelacyjną formę ograniczonego współdzielenia i organizowania zdjęć w albumy, dzięki czemu nie tylko nasze zdjęcia są bezpieczne na serwerach Adobe, ale także mamy możliwość porządkowania ich po wydarzeniach czy albumach.
Adobe Revel dostępny jest przez 30 dni w formie nieograniczonej. Możemy w tym okresie przesyłać dowolną ilość zdjęć. Po 30 dniach nadal może w pełni korzystać z aplikacji, tworzyć kolekcję i albumy, ale wprowadzone zostanie ograniczenie w postaci limitu przesyłania maksymalnie 50 zdjęć miesięcznie.