Wybór odpowiedniej domeny internetowej ma istotne znaczenie dla biznesu z wielu powodów. Należy brać pod uwagę nie tylko rozszerzenie domeny, ale również jej dotychczasową historię. To że dana domena aktualnie jest wolna, wcale nie oznacza, że wcześniej nie była wykorzystywana przez inną firmę. Jak znaleźć atrakcyjną domenę?

Jak znaleźć atrakcyjną domenę?

Wybór rozszerzenia domeny

Aktualnie do dyspozycji mamy dosłownie setki rozszerzeń domen. Podejście użytkowników do tych rozszerzeń jest odmienne. Nie istnieją wymogi, że np. strona regionalna musi działać na domenie regionalnej. Teoretycznie jednak rozszerzenie domeny powinno sugerować, co znajdziemy pod danym adresem. Warto przemyśleć zatem rozszerzenie:

  • .pl – dla stron w języku polskim,
  • .org – w przypadku fundacji,
  • .biz – dla serwisów o biznesie,
  • .info – dla serwisów informacyjnych,
  • .blog – w przypadku bloga,
  • .fm – dla radia internetowego
  • waw.pl – np. dla salonu fryzjerskiego z Warszawy.

W praktyce jednak użytkownicy patrzą przede wszystkim na cenę. Regionalne radio internetowe nie musi od razu inwestować w rozszerzenie .fm, którego rejestracja w jednej z popularnych firm wymaga wydania ponad 400 zł, a jeszcze wyższej sumy – za przedłużenie usługi o kolejny rok. Równie dobrze może zarejestrować domenę regionalną, która kosztować będzie kilka złotych w pierwszym roku i maksymalnie kilkadziesiąt złotych za kolejnych 12 miesięcy.

Atrakcyjna nazwa domeny – czyli jaka?

Bardzo duże znaczenie dla biznesu może mieć nazwa umieszczona w naszym adresie. Sprawdzanie dostępności domen to czasochłonne zadanie. Jeśli sprzedajemy np. zabawki, mamy niewielkie szanse na to, aby zarejestrować bardzo atrakcyjny adres, jak np. zabawki.pl, nawet jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkie popularne rozszerzenia. Wybrana nazwa powinna być uzależniona również od rodzaju prowadzonej działalności. Dobrym rozwiązaniem jest szukanie z pomocą szybkiej wyszukiwarki domen – jedną z najszybszych oferuje Az.pl. Rejestrujący domenę należy brać pod uwagę m.in.:

  • Łatwość zapamiętania nazwy – żeby klient po usłyszeniu reklamy mógł zapamiętać nazwę i łatwo odnaleźć adres strony tej firmy np. w wyszukiwarce.
  • Jej unikatowość – czy nie istnieją firmy o bardzo podobnej nazwie? Czy dana nazwa nie jest zastrzeżona?
  • Użycie polskich znaków – nazwa z polskimi znakami czy jednak nie? Tutaj opinie są podzielone, ale jeśli rejestrujemy domenę z polskimi znakami, to powinniśmy zarejestrować tę samą nazwę, ale bez polskich znaków.
  • Stosowanie przedrostków – a może dodać przed naszą nazwą przedrostek „e” lub „i”, co pozostaje dosyć modne? Tak, o ile działalność jest związana z nowoczesnymi mediami.

Badanie historii domeny – jak sobie ułatwić rozwój witryny?

Wybrana przez użytkownika domena mogła być już wcześniej wykorzystywana przez kogoś innego. Taka sytuacja może mieć pozytywny bądź negatywny wpływ albo też nie mieć żadnego wpływu na działania z zakresu SEO (Search Engine Optimization). Do sprawdzania historii domeny możemy wykorzystać kilka narzędzi, które pozwolą nam dać odpowiedzi na wiele pytań. Większość tych narzędzi dostępna jest za darmo. Do analizy wykorzystajmy:

  • Google.pl – wystarczy wpisać interesujący nas adres, aby sprawdzić, jaka witryna wcześniej pod nim działała. Warto wykorzystać również polecenie site:adresstrony.pl – jeśli strona działała do niedawna, to może mieć jeszcze zaindeksowane wybrane podstrony.
  • MajesticSEO – narzędzie, które pozwala sprawdzić m.in. to, jakie linki prowadzą do danej strony internetowej. MajesticSEO wskaże nam również ich liczbę, a także anchory tych linków. Widzimy wskaźniki TrustFlow oraz Citizen Flow. Pierwszy ocenia jakość linków prowadzących do witryny, a drugi ich liczbę. Warto brać pod uwagę domeny z wysokim wskaźnikiem TF. Zwracajmy również uwagę na strefę „Anchor text” – jeśli do domeny prowadzi wiele linków z anchorami w języku rosyjskim czy chińskim, to może sugerować, że domena była ofiarą ataku robotów spamujących i jest bezwartościowa.
  • SemStorm – narzędzie pozwala sprawdzić szacunkowo, na jaką liczbę fraz kluczowych dana witryna wyświetla się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwarki Google. Widzimy również wykres, który pokazuje historię domeny. Pod wykresem wskazane mamy daty ważnych aktualizacji Google. Jeśli domena straciła mocno na widoczności w jednym z takich momentów, to być może została ukarana przez Google filtrem algorytmicznym.
  • http://hosterstats.com/ – narzędzie to pozwoli sprawdzić, kim byli dotychczasowi właściciele domeny. Nie działa ono jednak dla domen z rozszerzeniem PL.
  • https://sitecheck.sucuri.net/ – być może domena była wykorzystywana do rozsyłania SPAM-u i trafiła na czarną listę. Można to sprawdzić pod tym adresem.
  • https://web.archive.org/ – archiwum Internetu pozwoli nam sprawdzić, jakie strony znajdowały się pod danym adresem w danym okresie. Serwis ten może pokazać nam nawet wygląd danej strony sprzed 20 lat!

Atrakcyjna domena to domena przemyślana!

Domeny internetowe są bardzo tanie, ale to nie oznacza, że ich wybór ma się skupiać wyłącznie na sprawdzeniu dostępności danego adresu. Poświęcenie kilkunastu minut na weryfikację domeny z pomocą darmowych narzędzi będzie bardzo dobrym krokiem w celu znalezienia optymalnego adresu strony WWW.