Korzystasz ze Steam i kupujesz gry lub dodatki do nich? Jakiś czas temu Steam wprowadził obsługę zwrotów - zakupione gry, jeśli nam się nie podobają, możemy zwrócić. Obowiązują jednak pewne zasady i warunki, które muszą zostać spełnione.
Jeżeli zakupione gry nie spełniają oczekiwań i nie graliśmy w nie zbyt długo, to możemy dokonać zwrotu produktu. Steam wtedy zwróci nam pełną kwotę, a gra zostanie usunięta z naszej biblioteki. Jeśli chodzi o płatności, to Valve zaznacza, że niektóre formy płatności uniemożliwiają wykonanie zwrotu z powrotem do naszej kieszeni - w takich wypadkach pieniądze za grę są dodawane do naszego Steam Wallet i mogą być wykorzystane do zakupu innych tytułów lub DLC.
Co i w jakich przypadkach mogę zwrócić?
Na Steam możemy kupić nie tylko samodzielne gry - dostępne są także dodatki DLC do gier, zakupy wirtualnych przedmiotów wewnątrz gier (np. skiny do gier Valve), a także możliwość składania pre-orderów. Wszystkie te elementy różnią się od siebie zasadami, na jakich mogą być zwracane.
Pełne wersje gier - tu sytuacja jest prosta, bo wiem o zwrot możemy wystąpić w przeciągu 14 dni od momentu zakupienia gry. Zwrot zostanie zaakceptowany tylko wtedy, gdy nasz czas gry jest mniejszy niż 2 godziny! Jeśli graliśmy ponad 2 godziny w dany tytuł, to zwrotu nie uzyskamy.
DLC - w przypadku dodatków DLC sytuacja jest o wiele trudniejsza. DLC możemy zwrócić w ciągu 14 dni, ale tylko wtedy, gdy mamy mniej niż 2 godziny czasu gry w tytuł, dla którego DLC zamówiliśmy (czyli warunki z pełnej wersji gry muszą być spełnione). Dodatkowo DLC nie może być wykorzystane lub użyte - możemy zwrócić tylko nieprzypisany dodatek.
Zakupy wewnątrz gier - na zwrot dodatków kupionych w sklepikach wewnątrz gier mamy 2 dni. Opcja działa tylko w przypadku gier Valve - możemy zwrócić przedmioty zakupione wewnątrz innych gier, ale wybrany tytuł musi taką opcję oferować, co nie zawsze jest pewne.
Pre-ordery - gry, które zamówiliśmy przed premierą możemy również zwrócić, ale tylko i wyłącznie przed datą premiery. Po premierze zwrot jest już niemożliwy.
Zestawy gier - w Steam możemy kupić całe zestawy gier (np. trylogie lub podstawowe gry wraz z dodatkami). Cały zestaw możemy zwrócić tylko wtedy, gdy łączny czas gry w tytuły wchodzące w skład zestawu nie przekracza 2 godzin. Na zwrot mamy 14 dni.
Pieniądze ze Steam Wallet - pieniądze, które wpłaciliśmy do Steam Wallet również możemy wyciągnąć, mamy na to 14 dni. Oczywiście działa to tylko wtedy, gdy pieniądze leżą w portfelu Steam - nie możemy prosić o zwrot pieniędzy, które wydaliśmy (to chyba jasne).
Kiedy NIE mogę dokonać zwrotu?
Zwrotu nie dokonamy, gdy nasze konto ma zbanowany VAC (czyli używaliśmy cheatów w grach). Gry lub dodatki otrzymane w formie giftów (prezentów) od znajomych nie mogą zostać zwrócone. To samo odbywa się w przypadku gier kupionych poza Steamem - nawet jeśli kupimy klucz Steam w jakimś sklepie internetowych, to na Steam go nie zwrócimy (w takich wypadkach należy się indywidualnie kontaktować ze sprzedawcą).
Jak wykonać prośbę o zwrot produktu na Steam?
Aby dokonać zwrotu, należy wypełnić odpowiedni formularz na stronie ze Wsparciem Steam.
Przejdź do strony Steam Support
Jeśli nie jesteśmy zalogowani, to po wejściu w powyższy link należy zalogować się na swoje konto Steam. Po zalogowaniu Steam wyświetli listę ostatnio zakupionych produktów w zakładce "Recent products". Wybierz z listy grę lub dodatek, który chcesz zwrócić.
Wyświetli się lista problemów, jakie możemy mieć z danym tytułem. W przypadku zwrotu możemy wybrać jedną z dwóch opcji - "I purchased this by accident" (Zakupiłem to przez przypadek) lub "It's not what I expected" (Nie jest to produkt, jakiego się spodziewałem).
Po wybraniu jednego z powyższych problemów przechodzimy do kolejnego ekranu, gdzie wybieramy opcję zwrotu, czyli "I'd like to request a refund". Wyświetlone zostaną informacje o naszym zakupie, czyli jego data, cena itp.
Na sam koniec wyświetli się ostatnia rzecz, którą musimy wypełnić - Steam zapyta nas, dlaczego chcemy dokonać zwrotu. Możemy wpisać jakąś prostą odpowiedź, że gra nam się nie podoba, zawiedliśmy się na niej, inaczej wyglądała na filmach i chcemy skorzystać z prawa do zwrotu.
Po przesłaniu formularza nasza prośba zostanie rozpatrzona i po jej akceptacji pieniądze wrócą do nas lub na nasze konto Steam Wallet.