Jak zsynchronizować Kalendarz Google z Thunderbird
Z tego poradnika dowiesz się, jak w prosty sposób zsynchronizować swój Kalendarz Google z programem pocztowym Mozilla Thunderbird. W ten sposób wszystkie wydarzenia, spotkania, święta itp. będą automatycznie dodawane i wyświetlane w tym programie do obsługi poczty e-mail.
Od jakiegoś czasu klient poczty Mozilla Thunderbird oferuje swoim użytkownikom dostęp do kalendarza. Z poziomu programu możemy dodawać ważne wydarzenia, spotkania czy listy zadań do wykonania. Kalendarz domyślnie dostępny jest jako dodatkowe menu po prawej stronie ekranu tego darmowego klienta poczty e-mail. Nie spełnia jednak wszystkich oczekiwań.
W tym poradniku pokażemy, jak dodać do Thunderbirda konto Google i umożliwić synchronizację Kalendarza via XML. Jedyne co będziemy do tego potrzebować to darmowy dodatek, który umożliwi taką integrację. Jeżeli zaś nie wiecie, jak instalować dodatki Thunderbird, odsyłamy do innego naszego poradnika, w którym jest to dokładnie wyjaśnione.
Instalacja Kalendarza Google w Thunderbird
Przejdźmy do samej metody. Aby z niej skorzystać na początek należy pobrać odpowiedni dodatek do Thunderbirda. W tym poradniku omawiamy bezpłatne rozszerzenie o nazwie "Provider for Google Calendar". Nie wystarczy jednak zainstalować tego dodatku, aby synchronizować Kalendarz Google z klientem poczty. Provider for Google Calendar wymaga do poprawnego działania innego dodatku - również darmowego - Lightning. Jest to proste narzędzie przeznaczone do synchronizacji kalendarzy.
A zatem musimy pobrać oba rozszerzenia. Uruchamiamy Thunderbirda i klikamy ikonę tzw. hamburger menu w prawym górnym rogu programu. Z rozwijanego paska wybieramy zakładkę "Dodatki", która przeniesie nas do sklepu Mozilli z dodatkami dla Thunderbirda.
Tutaj w pasku wyszukiwania wpisujemy najpierw Lightning, a potem Provider for Google Calendar i instalujemy oba rozszerzenia. Następnie zamykamy i uruchamiamy ponownie Thunderbirda - jest to konieczne dla zaimplementowania dodatków w programie.
Uruchomienie Kalendarza Google
Teraz musimy przejść do samego Kalendarza Google i uruchomić go w Thunderbirdzie. W tym celu przechodzimy w kliencie pocztowym do zakładki Kalendarz. Możemy to zrobić np. klikając w prawym górnym rogu ikonę z datą. Albo z poziomu tzw. hamburger menu wybierając zakładkę Wydarzenia i zadania > Kalendarz.
Kiedy będziemy już w widoku Kalendarza, klikamy prawym przyciskiem myszy w dowolnym pustym miejscu i z menu kontekstowego wybieramy polecenie "Nowy kalendarz". W kolejnym oknie, które się otworzy, należy zaznaczyć opcję "Kalendarz zdalny", a następnie wcisnąć przycisk "Dalej". W ostatnim widoku zaznaczamy zasię opcję "Kalendarz Google". Teraz jeszcze wpisujemy adres e-mail konta Gmail, z którego chcemy zaimportować kalendarz.
Następnie zostaniemy przekierowani do usługi Google, gdzie musimy zalogować się do naszego konta Gmail i wydać pozwolenie, aby Thunderbird mógł importować dane z Kalendarza Google. Po wykonaniu tej czynności możemy zaznaczyć na liście, które kalendarze mają być importowane - np. tylko Praca albo tylko Dom, albo wszystkie.
Po zakończeniu, jeżeli prawidłowo wykonaliśmy wszystkie operacje, zmiany powinny być widoczne natychmiastowo. Kalendarz Google zostanie zaraz zaimportowany i będzie widoczny z poziomu Thunderbirda.
Dodawanie wydarzeń do Kalendarza
Na koniec jeszcze jedna porada. Synchronizacja, którą przeprowadziliśmy działa w obie strony. Tzn., nie tylko Thunderbird pobiera informacje z naszego konta Google, ale również z poziomu tego klienta poczty e-mail możemy dodawać wydarzenia i zadania, które następnie będą wysyłane do Kalendarza Google i widoczne z poziomu np. przeglądarki czy smartfonu z Androidem.
W celu dodania wydarzenia, które będzie również dostępne w Kalendarzu Google, z poziomu kalendarza w Thunderbirdzie klikamy prawym przyciskiem myszy w miejscu - dniu i godzinie - gdzie chcielibyśmy dodać nowe wydarzenie. W nowym okienku wpisujemy nazwę wydarzenia, miejsce, kategorię, zakres dat oraz godzin trwania. Możemy też dodać załączniki i uczestników.
Na koniec w sekcji Kalendarz zaznaczamy adres e-mail z konta Gmail, który podpięty jest do Kalendarza Google. Na koniec klikamy przycisk "Zapisz i zamknij". Wydarzenie zostało dodane i zaraz zostanie przesłane na serwery Google'a. Wkrótce będzie również widoczne z poziomu naszego konta Google czy urządzeń do niego podpiętych.