Na polskim rynku sieci telefonii komórkowej od dawna panuje pewnego rodzaju oligopol. Kilku operatorów, którzy przez lata zdążyli sobie wyrobić markę i popularność wśród społeczeństwa, zdają się nie dopuszczać do pojawienia się nowych firm. Od kilku lat Polacy mogą wybierać spośród czterech dominujących operatorów komórkowych oraz poszczególnych rozgałęzieniach ich firm. Operatorzy komórkowi w Polsce prześcigają się wzajemnie w tworzeniu nowych ofert w taki sposób, aby były bardziej atrakcyjne dla klienta niż warunki umowy telefonicznej u konkurenta.

Najbardziej popularni operatorzy komórkowi w Polsce - czy nowy gracz na rynku może zachwiać ich pozycję?

Jak działa oligopol i dlaczego trudno go pokonać?

O oligopolu można powiedzieć wówczas, gdy na rynku istnieje kilku producentów, zajmujących się wytwarzaniem jakiegoś produktu bądź świadczeniem usługi, która jest w pewien sposób jednorodna. W tym przypadku mówimy o operatorach komórkowych w Polsce, jednak istnieje wiele przykładów tego zjawiska, chociażby na rynku sprzedaży telefonów czy samochodów. Marki, które istnieją już długi czas i zyskały sympatię klientów wytwarzają bariery, utrudniające wejście na rynek kolejnym firmom, które chcą oferować podobne usługi. Na polskim rynku w tym momencie można z łatwością wyróżnić czterech głównych operatorów komórkowych, spośród ofert których społeczeństwo może wybierać. Należy dodać, iż przodujące w tej dziedzinie firmy cały czas ze sobą konkurują, walcząc o uwagę klienta. Z tego względu ich promocje i atrakcyjne pakiety bardzo często są do siebie zbliżone.

Co oferują najbardziej popularni operatorzy komórkowi w Polsce?

Od kiedy sieć telefonii komórkowej zawitała do Polski w 1992 roku, wiele się zmieniło i dziś nowoczesne modele telefonów dotykowych, o jakich nie śniło się naszym rodzicom, pozwalają na łączenie się z internetem, nie wspominając już o zwykłym dzwonieniu czy pisaniu wiadomości. Te możliwości dały operatorom szansę rozszerzania swoich usług o zapewnienie transferu danych, pakiety smsów czy bezpłatne połączenia telefoniczne. W każdym salonie czołowych operatorów sieci komórkowej klienci mogą uzyskać podobne usługi, które nieznacznie się od siebie różnią.

To, czego nie zaproponowali inni

Aby przebić się przez barierę, jaką wytworzyli przodujący operatorzy komórkowi w Polsce, potrzebny był świeży pomysł i coś, czego swoim klientom nie zaproponowali konkurenci. W obliczu ciągłego pośpiechu, a także łatwych rozwiązań i nowych technologii powstał zupełnie nowy operator w aplikacji. Działanie sieci komórkowej Folx ogranicza się jedynie do aplikacji, którą można pobrać z dostępnych na smartfonach sklepów Google Play bądź AppStore. Korzystanie z tej sieci działa na zasadzie subskrypcji, do której można dołączyć lub z zrezygnować z niej w dowolnym momencie. Wszystkie niezbędne formalności, dotyczące przeniesienia numeru bądź ustanowienia nowego, a także płatności można załatwić w wygodnej pozycji w domowym zaciszu. Nowy operator postanowił rozpieścić swoich klientów, dostarczając im kartę sim prosto do domu.

Uderzenie w słaby punkt

To, co może zdecydować o udanym wejściu na rynek operatora w aplikacji, jest uderzenie w najsłabsze punkty konkurujących marek. W przypadku operatorów komórkowych w Polsce, były to z pewnością liczne formalności, kopie umów i długie kolejki w salonach. Dołączenie do sieci komórkowej poprzez subskrypcje pozwala oszczędzić czas i nieprzyjemne oczekiwanie w zatłoczonym salonie. Ograniczenie wszelkiej dokumentacji do minimum, przy usługach zbliżonych do przodujących operatorów, z pewnością stanie się przynętą dla klientów, którzy chcą się pozbyć pękających w szwach teczek z umowami telefonicznymi.