Sierpniowe aktualizacje systemu, które Microsoft udostępnił za pomocą usługi Windows Update mogą powodować problemy z systemem. Brak możliwości zalogowania się, niedziałający system, a nawet tzw. „niebieski ekran śmierci”. Jak sobie z tym poradzić?
O ile zawsze zaleca się instalowanie wszystkich aktualizacji i bycie na bieżąco z oprogramowaniem, o tyle niestety ostatnie aktualizacje do Windowsa 7, a zwłaszcza do Windowsa 8.1 mogą (ale nie muszą!) powodować dość poważne problemy.
Mnóstwo użytkowników skarży się jednak na niedziałający system po wykonaniu aktualizacji. Najczęstszym błędem jest wyskakujący niebieski ekran z komunikatem 0x50 Stop error. Jak rozwiązać problem?
Które aktualizacje powodują problemy?
Microsoft udostępnił listę sierpniowych aktualizacji, które powodują problemy i błędy. Należą do nich pakiety oznaczone symbolami:
- KB2982791, aktualizacja zabezpieczeń
- KB2970228, aktualizacja wprowadzająca wsparcie dla symbolu rosyjskiego rubla
- KB2975719, sierpniowa aktualizacja ogólna dla Windows RT 8.1, Windows 8.1 i Windows Server 2012 R2
- KB2975331, sierpniowa aktualizacja ogólna dla Windows RT, Windows 8 i Windows Server 2012
Niekoniecznie każdy z tych pakietów znajdziemy w naszym komputerze (ja dla przykładu po ostatniej aktualizacji mam tylko ten pierwszy), niemniej jednak pojedyncze pozycje mogą już być zainstalowane. Microsoft oficjalnie wyłączył je już z obiegu, ale jeśli zostały pobrane na nasz komputer tuż po udostępnieniu, to mogły zostać zainstalowane lub cały czas oczekują na instalację.
Jak rozwiązać problemy z aktualizacjami?
Ogólnie rzecz biorąc rozwiązanie jest proste – wystarczy je odinstalować. Poziom tego z pozoru banalnego zadania może jednak wzrosnąć w zależności od tego, jakie szkody powodują aktualizacje na naszym sprzęcie (np. wtedy, gdy nie możemy w ogóle do systemu się zalogować).
Rozwiązanie #1 – jeśli do systemu możemy się zalogować
W przypadku, gdy mamy dostęp do systemu, odinstalowanie aktualizacji jest dość proste. Przechodzimy w tym celu do Panelu sterowania, a następnie udajemy się do zakładki „Odinstaluj programy”.
W oknie odinstalowywania klikamy po lewej stronie w odnośnik „Wyświetl zainstalowane aktualizacje”. Pojawi się teraz lista naszych wszystkich uaktualnień pobranych z Windows Update. Aby ułatwić sobie wyszukanie odpowiednich aktualizacji, możemy skorzystać z wyszukiwarki w górnym prawym rogu.
Sprawdzamy, czy mamy w systemie zainstalowane wyżej wspomniane aktualizacje. Jeśli są, to zaznaczamy je na liście i odinstalowujemy.
Rozwiązanie #2 – gdy do systemu nie możemy się zalogować
Jeśli mamy Windows 7, to podczas uruchamiania systemu (w początkowej fazie) należy wcisnąć klawisz F8 (jeśli nie uda się nam za pierwszym razem, to należy zrestartować komputer i próbować do skutku). W końcu wyświetli się na ekranie zaawansowane menu Windowsa, gdzie za pomocą strzałek na klawiaturze możemy uruchomić komputer w trybie awaryjnym.
W przypadku Windowsa 8 podobne menu z opcjami uruchamiania powinno uruchomić się automatycznie po kilku nieudanych próbach włączenia systemu. Windows 8 zaoferuje automatyczną naprawę, my wybieramy jednak opcje zaawansowane i stamtąd wybieramy tryb awaryjny.
Gdy już komputer uruchomi się w takim trybie, to wystarczy wykonać te same kroki, co powyżej, czyli udać się do panelu sterowania, a następnie wyszukać i odinstalować wspomniane aktualizacje.
Rozwiązanie #3 – jeśli nawet tryb awaryjny nie działa (dla zaawansowanych)
Gdy system nie chce się uruchomić nawet w trybie awaryjnym, to możemy skorzystać z tymczasowego rozwiązania zaoferowanego przez użytkownika rvuerinckx z forum Microsoftu. Polega ono na usunięciu pliku fntcache.dat z katalogu systemowego i związane jest z aktualizacją KB2982791.
Musimy udać się do wiersza polecenia – aby to zrobić w tym przypadku, należy uruchomić instalator Windows lub dysk odzyskiwania (np. z płyty lub z pendrive'a). Następnie korzystamy z opcji „Napraw komputer” i spośród narzędzi naprawiania wybieramy wiersz polecenia.
W wierszu wpisujemy następującą komendę i zatwierdzamy ją przyciskiem Enter:
del %windor%\system32\fntcache.dat
Po usunięciu tego pliku powinniśmy móc uruchomić system Windows.
Po wejściu do systemu wciskamy kombinację klawiszy Windows +R i w oknie uruchamiania wpisujemy regedit. W edytorze rejestru przechodzimy do „HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Fonts\”.
Klikamy prawym przyciskiem myszy na kluczu Fonts i wybieramy „Eksportuj”. Nadajemy jakąkolwiek nazwę dla eksportowanego klucza rejestru i zapisujemy go w łatwo dostępnym miejscu. Dzięki temu mamy kopię zapasową klucza i możemy go edytować.
Teraz najważniejsze – mając zaznaczony klucz Fonts zwracamy uwagę na prawą stronę. Musimy wyszukać tutaj pozycji, która w wartości ma pełną ścieżkę oraz wskazuje na plik OTF, a następnie ją usunąć (oba te kryteria muszą być spełnione, czyli np. „C:\Windows\plik.otf”).
Zamykamy edytor rejestru, a następnie ponownie usuwamy plik fntcache.dat za pomocą wiersza polecenia. W tym celu wciskamy klawisze Windows+R i wpisujemy CMD. W wierszu polecenia podajemy ponownie poniższą komendę :
del %windor%\system32\fntcache.dat
Teraz możemy udać się do Panelu sterowania, a następnie odinstalować wyżej wymienione aktualizacje zgodnie z powyższymi punktami. Po odinstalowaniu uruchamiamy komputer ponownie.
Ostatnim krokiem jest udanie się do wyeksportowanego pliku rejestru, który utworzyliśmy przed chwilą. Klikamy na niego prawym przyciskiem myszy i wybieramy „Scal”.