Biznes e-commerce to w obecnym, mocno zdigitalizowanym świecie jeden z tych pomysłów na ścieżkę zawodową, która daje ogromny potencjał do rozwoju i odniesienia sukcesu. Warto jednak pamiętać, że sprzedaż w internecie to nie tylko promowanie swoich produktów i realizacja zamówień. To także, a może przede wszystkim wybór odpowiedniej platformy, z poziomu której będziemy zarządzać całym biznesem. Poznajmy lidera branży e-commerce, oprogramowanie PrestaShop.
Spis treści
PrestaShop - nowoczesne rozwiązanie dla branży e-commerce
Na samym początku wyjaśnijmy, czym jest sklep PrestaShop. To jedna z najpopularniejszych w Polsce platform, która udostępnia kompleksowe oprogramowanie dla branży e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem sklepów internetowych. Już teraz na świecie z platformy PrestaShop korzysta ponad 300 tysięcy przedsiębiorców.
Rozwiązanie to daje przedsiębiorcom bardzo duży obszar do dostosowania funkcjonalności i wyglądu platformy do własnych potrzeb biznesowych. Ekosystem PrestaShop może więc być z powodzeniem zdefiniowany jako swoisty szkielet, na podstawie którego bez żadnych opłat (co jest ewenementem na rynku) możemy stworzyć swój własny sklep internetowy. Zastanawiałeś się nad tym, jak rozpocząć swój biznes w internecie? Sklep PrestaShop to świetny początek.
Z czego wynika duża popularność wykorzystania PrestaShop przy tworzeniu sklepu internetowego?
Jak wspomniano, kilkaset tysięcy sklepów internetowych na całym świecie działa już na silniku PrestaShop. Popularność tej platformy jest jednak równie wysoka w Polsce. Sklep PrestaShop to na naszym rynku już przeszło 22% udziałów wszystkich działających sklepów internetowych w Polsce. Takie statystyki robią ogromne wrażenie. Z czego więc wynika tak duża popularność platformy?
Przede wszystkim z niskiej bariery wejścia. Wprawdzie sklep internetowy potrzebuje własnej domeny i hostingu, jednak samo wykorzystanie PrestaShop nie generuje dodatkowych kosztów. Prawdziwą siłą platformy PrestaShop jest połączenie wielu dostępnych dla przedsiębiorcy opcji i intuicyjnej obsługi panelu administracyjnego sklepu. Bez względu na nasze doświadczenie w obszarze zarządzania sklepem online, takie elementy jak obsługa klienta, zarządzanie zamówieniami czy dodawanie poszczególnych produktów do oferty nie będzie stanowiła dla nas wyzwania.
Sklep PrestaShop umożliwia też stałe rozbudowanie swojego biznesu, poprzez dołączanie kolejnych modułów, zwiększających funkcjonalność witryny. Mowa tu między innymi o opcjonalnych funkcjach związanych z wyglądem sklepu internetowego (dostosowane do naszych wymagań ułożenie menu, modne w e-commerce slidery zdjęć), jak i samym administrowaniem sklepem, jak integracje z bramkami płatniczymi, dostęp do zaawansowanych funkcji analitycznych czy raportów SEO. Jeśli zatem z czasem uznamy, że rozwój naszego biznesu wymaga dodatkowych, wcześniej niewykorzystywanych funkcji, PrestaShop ma je w swoim repozytorium. Szereg dodatkowych modułów zawdzięczamy między innymi idei platformy open source. Co to dokładnie znaczy? Open Source to otwarta licencja umożliwiająca czerpanie z kodu, ale też jego modyfikacje, co ułatwia stworzenie za pośrednictwem PrestaShop niestandardowego sklepu internetowego w pełni dopasowanego do potrzeb naszej branży.
PrestaShop (Open Source) a rozwiązanie SaaS - na co zwrócić uwagę przy wyborze platformy?
Jak PrestaShop prezentuje się w stosunku do innych, popularnych rozwiązań e-commerce stworzonych w modelu SaaS? Warto zwrócić uwagę na kilka czynników, które odróżniają najpopularniejszą platformę od konkurencji. Na wstępie jednak wyjaśnijmy, czym jest model SaaS, i czym różni się od oprogramowania opartego na darmowej licencji (open source), jakim jest PrestaShop. SaaS, czyli model Software as a Service to rozwiązanie w postaci gotowej do działania platformy, która umożliwia konfigurację podstawowych opcji i rozpoczęcie działania w ciągu kilku minut. Jest to rozwiązanie ograniczające możliwości swobodnego projektowania poszczególnych funkcjonalności sklepu, jednak w zamian otrzymujemy produkt, który umożliwi szybki start naszego biznesu. Oprogramowanie open source, jak wcześniej wspomniano to rozwiązanie umożliwiające samodzielną konfigurację każdego poszczególnego elementu sklepu online w taki sposób, by edytując kod źródłowy, stworzyć witrynę szytą na miarę.
Czym zatem różnią się te dwa rozwiązania? Przede wszystkim mowa tu o opłatach. PrestaShop nie wymaga inwestycji w miesięczne abonamenty, a także w inne opłaty umożliwiające postawienie sklepu. Oczywiście przedsiębiorca musi samodzielnie ponieść koszt domeny i hostingu, jednak wybór ten wykonuje w pełni samodzielnie, co sprzyja dostosowaniu parametrów technicznych witryny do jego potrzeb. Sklepy w modelu SaaS z kolei z reguły oferują swoje usługi w ramach planów abonamentowych, których cena, w zależności od poziomu rozbudowania sklepu może wynieść nawet kilkaset złotych miesięcznie. Dodatkowo wiele platform stosuje politykę pobierania procentowej prowizji od sprzedaży, podczas gdy sklep PrestaShop jest wolny od tego typu opłat.
Dla wielu przedsiębiorców możliwość własnego zaprojektowania sklepu od zera jest niezwykle istotnym czynnikiem, decydującym o wyborze platformy PrestaShop. Ponad 2500 szablonów, 4000 modułów, obsługa ponad 75 języków sprawia, że możemy stworzyć dokładnie taki sklep, jaki sobie wymarzymy. Oczywiście może to zająć nieco więcej czasu, a także wymagać wsparcia programisty, jednak wykorzystanie kodu open-source daje nam nieograniczony potencjał rozwoju strony. Gotowe rozwiązania SaaS, ze względu na ideę gotowego produktu nie dają możliwości edycji kodu, a zatem nie są tak elastyczne, jak PrestaShop.
Korzyści wynikające z wykorzystania platformy PrestaShop
Dlaczego warto postawić na sklep PrestaShop? Powodów jest wiele, a my zajmiemy się jedynie tymi najważniejszymi. Przede wszystkim bogactwo funkcji idące w parze z intuicyjnością obsługi. Platforma dostarcza każdemu przedsiębiorcy ogromną liczbę modułów, które odpowiednio zastosowane wyróżnią nasz sklep internetowy na tle konkurencji i umożliwi stały rozwój. Samo administrowanie naszą stroną jest jednak relatywnie łatwe a szereg materiałów edukacyjnych i rozbudowana społeczność zawsze przyjdzie z pomocą w przypadku jakichkolwiek problemów.
Uniwersalność platformy PrestaShop sprawia, że jest to rozwiązanie adresowane nie tylko do małych biznesów, ale też ogromnych, międzynarodowych sieci sprzedaży online. Skrypt platformy został przetłumaczony na wiele języków, co umożliwia szybki rozwój firma poza granicami naszego kraju. PrestaShop daje nam także dowolność w kwestii wyboru waluty i odpowiedniego przeliczenia cen produktów oferowanych w naszym sklepie.
Warto jeszcze wspomnieć o dużej kompatybilności platformy z działaniami SEO, które w dzisiejszych czasach determinują nasze zasięg i popularność witryny. Dostawca rozwiązania samodzielnie gwarantuje nam wiele narzędzi, które wspierają optymalizację strony, a także umożliwiają prostą jej synchronizację z Google Analytics. Pamiętajmy także o użytkownikach, którzy robią zakupy z pomocą smartfonów i tabletów. PrestaShop to rozwiązanie w pełni responsywne, które zagwarantuje takie same pozytywne doświadczenia z wizyty w naszym sklepie wszystkim użytkownikom.
Czy PrestaShop ma jakieś wady?
Czy PrestaShop to rozwiązanie, które niesie za sobą jakiekolwiek ryzyka w przyszłości? Przeciwnicy rozwiązania typu open-source wskazują jako słabość platformy konieczność poświęcenia czasu i energii na przygotowanie własnego, autorskiego sklepu internetowego, podczas gdy inne rozwiązania dostarczają nam na tacy uruchomioną witrynę. Czy jednak powinniśmy traktować to jako wadę? Gotowe rozwiązania SaaS to dla wielu przedsiębiorców wygodna alternatywa na początek. Jednak z czasem biznes rozwija się, a wraz z nim potrzeby przedsiębiorcy. To moment, w którym gotowe rozwiązania mogą ograniczać potencjał naszego biznesu, a zarazem idealna chwila, by przenieść się na rozwiązanie open-source, jakim jest PrestaShop
Sklep Presta Shop na samym początku, dzięki ogólnie dostępnym kodzie open-source otwiera przed nami ogromny potencjał do stworzenia pięknej, funkcjonalnej strony, która z czasem może być rozbudowana o dodatkowe płatne moduły i integrację z innymi podmiotami. Jeśli nie mamy doświadczenia w samodzielnej pracy z kodem, z łatwością znajdziemy na rynku wysokiej jakości wdrożeniowców, którzy przekują nasz świetny pomysł w realne rozwiązanie. Oczywiście jest to rozwiązanie płatne, jednak rozwój platformy w obliczu dynamicznego rozwoju jest priorytetem.
Dla kogo PrestaShop?
Dla kogo inwestycja w nowy sklep PrestaShop będzie strzałem w dziesiątkę? Przede wszystkim dla tych przedsiębiorców, którzy cenią sobie prowadzenie sklepu internetowego na własnych zasadach i nie chcą być ograniczani przez inne, gotowe na rynku rozwiązania.
PrestaShop to także rozwiązanie dla większych sklepów, które ciągle rozwijają się i poszukują nowych funkcjonalności, maksymalizujących skuteczność procesów sprzedażowych. PrestaShop dostarcza takich rozwiązań, czyniąc nasz biznes bardziej efektywnym. To właśnie mnogość modułów, dodatkowych funkcjonalności i nieograniczony potencjał zmian sprawia, że sklep PrestaShop jest idealny dla wszystkich tych przedsiębiorców, którzy cenią sobie elastyczność.