Telewizor nie widzi Wi-Fi lub nie łączy się z siecią - jak to naprawić?

Masz telewizor z funkcją SmartTV, ale urządzenie nie może połączyć się z Internetem? Telewizor nie widzi żadnej sieci Wi-Fi lub wyświetla błąd przy próbie podłączenia się do sieci bezprzewodowej? Zobacz, co może być przyczyną tych problemów i jak można je rozwiązać.

Telewizory z funkcją SmartTV pozwalają oglądać materiały z takich aplikacji jak YouTube, Netflix, Player.pl czy Ipla. Jednak na nic nam te funkcje, gdy telewizor nie ma dostępu do Internetu. Jeśli twój telewizor ma problemy z połączeniem się z siecią Wi-Fi lub w ogóle jej nie widzi, to ciężko będzie cokolwiek obejrzeć z tego typu aplikacji.

Na szczęście w wielu przypadkach problemy te można rozwiązać samodzielnie. Oczywiście jeśli doszło do uszkodzenia modułu Wi-Fi w telewizorze, to poniższe porady nic nie pomogą. Jednakże do takich uszkodzeń dochodzi raczej rzadko. Zazwyczaj problemy dotyczą oprogramowania lub niezgodności obsługiwanych przez telewizor standardów Wi-Fi z naszą siecią bezprzewodową i routerem.

1. Upewnij się, że twój telewizor jest kompatybilny z twoim standardem sieciowym

Jeśli na liście pojawiają się inne sieci bezprzewodowe, a tylko twoja sieć jest niewidoczna, to znaczy, że twoja sieć prawdopodobnie działa na standardzie nieobsługiwanym przez telewizor. Sieci Wi-Fi mogą działać na standardach 802.11B, G, N lub AC. Ten ostatni działa zupełnie na innym paśmie (5GHz), podczas gdy poprzednie nadają na paśmie 2.4GHz.

Jeżeli twoja sieć bezprzewodowa nadaje na paśmie 5GHz w standardzie 802.11AC, to starsze urządzenia działające na paśmie 2.4GHz nie wykryją tej sieci. Jakie jest więc rozwiązanie?

Routery z obsługą standardu 802.11AC zazwyczaj posiadają funkcję podwójnego pasma, co oznacza, że możesz uaktywnić drugą sieć Wi-Fi na starszym paśmie 2.4GHz w standardzie 802.11G lub 802.11N. Do takiej sieci twój telewizor będzie się już mógł podłączyć.

Na komputerze zaloguj się do ustawień swojego routera i poszukaj ustawień sieci bezprzewodowej (Wireless Settings). Jeśli twój router ma taką opcję, to powinieneś znaleźć tu opcję związaną z „Dual Band”, czyli nadawaniem na dwóch pasmach jednocześnie. Przykładowo w routerach TP-Link opcja ta występuje w zakładce „Dual Band Selection”.

W tym miejscu możesz wybrać, czy sieć ma nadawać tylko na paśmie 2.4GHz, tylko na paśmie 5GHz lub na obu jednocześnie. Jeśli router nadaje tylko na jednym standardzie, to uaktywnij opcję nadawania na obu pasmach i zapisz zmiany. Teraz w telewizorze twoja sieć Wi-Fi powinna się pojawić.

2. Dokonaj aktualizacji oprogramowania w telewizorze

Czasem problemy z wykrywaniem sieci (zwłaszcza, gdy nie wyświetla się żadna sieć na liście) są powodowane przez błędy w oprogramowaniu. W takiej sytuacji należy sprawdzić, czy dostępna jest aktualizacja oprogramowania.

Oczywiście bez dostępu do Internetu nie dokonamy aktualizacji, ale da się to obejść. Pierwszym sposobem jest podłączenie telewizora do Internetu za pomocą kabla sieciowego Ethernet. Wystarczy zaopatrzyć się w odpowiednio długi kabel, aby podłączyć nim telewizor do routera na czas pobrania aktualizacji.

Po podłączeniu kabla sieciowego wystarczy przejść do ustawień telewizora i poszukać zakładki z informacjami, diagnostyką lub aktualizacją oprogramowania. Powinna tam znajdować się opcja sprawdzenia dostępności uaktualnienia – jeśli będzie, to pobierz je i zainstaluj.

Alternatywnym rozwiązaniem jest pobranie aktualizacji z oficjalnej strony producenta i zainstalowanie uaktualnienia przez USB. W tym celu przejdź na oficjalną stronę producenta, znajdź swój dokładny model i pobierz nowy Firmware. Na stronie powinna znajdować się instrukcja aktualizacji konkretnego modelu, ale zazwyczaj wystarczy rozpakować pobrane archiwum i skopiować wypakowaną zawartość do głównego folderu pamięci przenośnej.

Po podłączeniu pamięci przenośnej do telewizora powinna zostać wykryta aktualizacja. Jeśli nie, to wejdź do ustawień aktualizacji i poszukaj opcji uaktualniania przez USB. Wystarczy potwierdzić aktualizację i poczekać na zainstalowanie. Nie wszystkie modele mogą jednak taką funkcję posiadać i wtedy konieczne będzie jednak podłączenie urządzenia do Internetu za pomocą kabla sieciowego.

3. Zresetuj telewizor do ustawień domyślnych

Jeśli żadna z powyższych opcji nie pomaga i masz pewność, że twój router działa w porządku, to rozwiązaniem może być przywrócenie ustawień fabrycznych w telewizorze. Często dochodzi do zawieszenia ustawień Wi-Fi, przez co nie pokazują się żadne sieci. Po przywróceniu ustawień fabrycznych wszystko wraca do normy.

Uruchom telewizor i wejdź do ustawień urządzenia. Następnie poszukaj zakładki z informacjami o oprogramowaniu, z diagnostyką lub z zaawansowanymi ustawieniami. W zależności od modelu któraś z tych zakładek będzie posiadać funkcję przywracania ustawień fabrycznych.

Jeśli w telewizorze miałeś nałożony PIN zabezpieczający, to musisz go wprowadzić do potwierdzenia ustawień fabrycznych. Pamiętaj, że wszystkie twoje ustawienia telewizora zostaną zresetowane. Po potwierdzeniu przywracania ustawień fabrycznych telewizor automatycznie się uruchomi ponownie i na ekranie pojawi się startowa konfiguracja z wyborem języka itp. Połączenie z sieciami Wi-Fi teraz powinno działać poprawnie.

Komentarze