Wiadomości RCS nie działają na iPhonie z iOS 18 w Australii i wielu innych krajach

Rich Communication Services (RCS) to następna generacja wiadomości SMS, która umożliwia korzystanie z takich funkcji jak udostępnianie obrazów w wyższej jakości, czaty grupowe i potwierdzenia odczytu dla użytkowników Androida i iPhone'a. Jednakże, pomimo włączenia jej do iOS 17, nadal nie działa ona w wielu różnych krajach. Chociaż tak naprawdę niewiele można zrobić z tym problemem, to przedstawiamy kilka informacji dla lepszego zrozumienia całej sytuacji.

Wiadomości RCS nie działają na iPhonie iOS 18 w wielu krajach

Integracja RCS przez Apple z iOS 17 była niezwykle oczekiwaną funkcją, która w końcu umożliwiła płynną komunikację między użytkownikami iPhone'a i Androida. Jednak aby RCS działał, w grę wchodzi kilka czynników, w tym wsparcie operatora, infrastruktura i dostępność regionalna. RCS, choć działa podobnie do iMessage Apple, wymaga koordynacji między systemem operacyjnym telefonu (iOS lub Android), aplikacjami do przesyłania wiadomości (takimi jak Wiadomości Google lub natywna aplikacja Wiadomości Apple), a co najważniejsze, operatorami sieci komórkowych. Chociaż RCS jest technicznie częścią iOS 17, to operatorzy muszą aktywować tę funkcję i zarządzać jej infrastrukturą. Bez odpowiedniego wsparcia operatora, RCS nie może działać poprawnie, bez względu na urządzenie lub wersję oprogramowania.

Australia to kraj pierwszego świata... W czym problem?

W przeciwieństwie do iMessage firmy Apple, który działa za pośrednictwem danych i nie wymaga interwencji operatora, RCS jest bardziej złożony. Jest zależny od operatorów, którzy muszą włączyć go w swoich ustawieniach, a każdy operator ma różne ramy czasowe i strategie przyjęcia RCS. W Australii jest to znaczące wąskie gardło. Nasz absolutnie ulubiony dostawca......Telstra eksperymentował wcześniej z RCS, ale zamknął swoją platformę w 2022 roku. Oczekuje się jednak, że będzie jednym z pierwszych operatorów, którzy ponownie wprowadzą RCS dla użytkowników iOS 18. Chociaż powiedzieli to samo, kiedy iOS 17 został wydany.... Optus i Vodafone w przeszłości nie obsługiwały RCS w znaczący sposób i nie ma konkretnego harmonogramu, kiedy i czy włączą go w przyszłości. Stwarza to znaczną lukę dla użytkowników tych sieci, którzy chcą doświadczyć korzyści RCS.

A co z resztą świata?

Wielu operatorów zaczęło outsourcować swoją infrastrukturę RCS do platformy Google Jibe. Jibe działa jako zaplecze do zarządzania usługami RCS, zapewniając dostawcom sposób na wdrożenie RCS bez budowania własnych systemów od podstaw. W krajach takich jak USA, główni operatorzy tacy jak Verizon, T-Mobile i AT&T używają Jibe do wdrażania RCS zarówno dla Androida, jak i iOS. Ale jak to zwykle bywa, Australia nie widziała jeszcze wielu takich rozwiązań. Podczas gdy amerykańscy operatorzy przyjęli Jibe, wielu innych operatorów w innych krajach nie dokonało podobnych ustaleń lub ogłoszeń. Nawet jeśli Apple wbudowało obsługę RCS w iOS 17 i 18, operatorzy konfigurują swoje systemy tak, aby wskazywały na platformę taką jak Jibe.

Dlaczego RCS nie jest wdrażany jednocześnie we wszystkich krajach?

W krajach takich jak USA, RCS działa dla iOS 17 i iOS 18, ale jest to w dużej mierze spowodowane wcześniejszymi relacjami z Google Jibe i szeroko zakrojonymi testami przeprowadzanymi przez operatorów takich jak Verizon, T-Mobile i AT&T.
W Europie sytuacja jest bardziej skomplikowana, niektórzy operatorzy są na pokładzie, podczas gdy inni wciąż pozostają w tyle. Na przykład niemiecki Deutsche Telekom od pewnego czasu obsługuje RCS, ale funkcja ta nadal nie jest rozpowszechniona wśród wszystkich operatorów. W Wielkiej Brytanii przyjęcie RCS stopniowo rośnie, ale pełne wsparcie dla wszystkich operatorów i platform jest nadal niejednolite. Kraje takie jak Indie widziały bardziej znaczące wprowadzenie RCS, zwłaszcza na Androida, ale użytkownicy iPhone'ów pozostają w podobnej sytuacji jak w Australii, czekając na wdrożenie wsparcia przez operatorów. Ostatecznie operatorzy nie chcą wydawać pieniędzy na inwestowanie w technologię, która tak naprawdę nie przynosi większych korzyści dla ich wyników finansowych.

Czy Australia kiedykolwiek otrzyma odpowiednie wsparcie RCS? Wątpię!

Wdrożenie RCS na iPhone'ach dla użytkowników w Australii będzie zależało od działań operatora. Ale wszyscy wiemy, że Telstra kontroluje cały rynek i szanse na to, że wydadzą jakiekolwiek pieniądze na aktualizacje, są mało prawdopodobne. Chyba że rząd da im jałmużnę na aktualizację. Nie sądzę nawet, że może się to wydarzyć, ponieważ RCS nie jest tak znaczącą funkcją.

Komentarze