Word podkreśla wszystko na czerwono – jak to naprawić?

Co zrobić, gdy Word podkreśla wszystkie wyrazy w naszych zdaniach? Wszystko napisane jest poprawnie, nie ma błędów gramatycznych, a jednak praktycznie wszystkie słowa są podkreślone na czerwono. Z czego to wynika? Jak to naprawić? Co zrobić, aby podkreślenie zniknęło?

Piszesz pracę licencjacką lub magisterką i już na samym początku masz problem? Word podkreśla wszystkie słowa na czerwono? Sprawdzanie pisowni szaleje i na ekranie widzisz same czerwone szlaczki? To, niestety, częsty problem w edytorze tekstu i wynika on głównie ze złych ustawień językowych. Programowi wydaje się, że wpisany lub wklejony tekst jest w innym języku, przez co wszystkie wyrazy są nierozpoznawane.

Oczywiście zdarza się, że w tekście wkradnie się błąd, jednak jeśli kilka stron mamy podkreślonych na czerwono, to raczej przyczyną sytuacji nie jest nasze niedopatrzenie. Musimy zmodyfikować ustawienia językowe dla danego dokumentu lub dla wpisanego tekstu, który został źle rozpoznany. Jak to zrobić?

Ustaw odpowiedni język dla dokumentu

Jeżeli zaczęliśmy od wklejenia jakiegoś tekstu w naszym dokumencie, to Word mógł go mylnie rozpoznać np. jako angielski lub inny, przez co przestawiony został także język sprawdzania. Jeśli dokument ma ustawiony język angielski, to praktycznie każde słowo wpisane po polsku będzie podkreślane.

Aby to zmienić, należy otworzyć w Wordzie nasz dokument, a następnie zaznaczyć cały tekst kombinacją przycisków CTRL+A. Gdy to zrobimy, to przechodzimy do menu „Recenzja” na górnym pasku. Następnie klikamy w przycisk „Język” – spowoduje to wysunięcie dodatkowych opcji, takich jak tłumaczenia czy sprawdzanie spójności. Jeszcze raz rozwijamy menu „Język” wybieramy opcję „Ustaw język sprawdzania…”.

Wyświetli się nowe okno z wyborem języka, w którym piszemy dokument. Aby wymusić nasz język, należy odznaczyć u dołu okna pole „Wykryj automatycznie język”. Następnie na liście w polu „Oznacz zaznaczony tekst jako” wybierz „Polski” i kliknij OK. Podkreślenie powinno zniknąć, gdyż teraz ustawiony jest poprawnie język polski.

Jeśli problem będzie powracać i język będzie się zmieniać, to należy w opcjach Worda wymusić język polski jako główny. W tym celu klikamy w zakładkę „Plik”, a następnie wybieramy „Opcje”.

W nowym oknie ustawień przechodzimy w menu bocznym do zakładki „Język”. Upewniamy się, że na liście języków występuje polski, a następnie zaznaczamy go i klikamy w przycisk „Ustaw jako domyślny”. Jeśli języka polskiego nie ma, to możemy go dodać za pomocą menu „Dodaj dodatkowe języki edycji” – wystarczy wybrać język polski, kliknąć „Dodaj”, a następnie zaznaczyć go jako domyślny.

Oprócz tego możemy także zmodyfikować opcje sprawdzania gramatyki i pisowni. Wystarczy kliknąć w przycisk "Pisowna i gramatyka" w zakładce "Recenzja" (tuż obok przycisku Język), aby włączyć sprawdzanie i korektę podkreślonych wyrazów. Oprócz wprowadzenia poprawek czy podmiany wyrazu na inny możliwe jest oznaczenie poszczególnych słów jako wyrazy w innym języku - wystarczy z menu propozycji wybrać odpowiedni w zakładce "Język". Dzięki temu możemy wyrazy obcojęzyczne odpowiednio zaznaczyć, aby nie podświetlał się w całym tekście jako błędy.

Komentarze